Sèries

'Desaparecido', la sèrie basca que s'ha fet un forat a Netflix i que es va rodar dues vegades (en euskera i en castellà)

El 'thriller', cocreat per la catalana Marta Grau Rafel, segueix la investigació de la desaparició d'un noi

Una escena de 'Desaparecido'.
11/06/2025
3 min

BarcelonaDes de fa unes setmanes en el rànquing de les deu sèries més vistes de Netflix a l'Estat hi apareix Desaparecido. Si un espectador clica per veure la sèrie, ràpidament veurà la següent advertència: "Versió castellana". El motiu d'aquesta alerta és que es tracta d'una producció basca que es va rodar dues vegades, una en euskera i una altra en castellà. Cada dilluns la plataforma digital d'ETB, Primeran, emet un nou capítol de la sèrie en euskera, i el dimecres el mateix episodi està disponible a Netflix. Els usuaris d'aquest servei d'estríming que vulguin veure Desaparecido (Desagertuta) en euskera hauran d'esperar fins a l'octubre, ja que la primera finestra d'emissió per a la producció en aquesta llengua és la televisió pública basca.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Darrere del thriller, que se centra la investigació de la desaparició del jove Jon (Jon Lukas), hi ha la guionista catalana Marta Grau Rafel, cocreadora de la ficció juntament amb Xabi Zabaleta. "Quan volem aixecar una sèrie en català, en euskera o en gallec tenim dificultats perquè no trobem un finançament tan alt com si la féssim en castellà. Les plataformes tenen l'obligació d'incorporar una part de contingut en llengües autonòmiques, però no fan originals directament. Per tant, hem de vendre a diferents finestres i fer estratègies de producció", explica Grau.

En el cas de produccions catalanes, com ara Cites Barcelona, sovint s'ha optat per doblar al català, tot i que també hi ha algun exemple de doble rodatge en català i castellà, com ara Això no és Suècia. En el cas de Desaparecido es va triar rodar dues vegades per evitar polèmiques al voltant del rodatge com les que s'han viscut a Catalunya, però també per poder oferir un producte íntegrament en castellà que funcionés a Netflix i, alhora, poder-se acollir als incentius fiscals que ofereix el País Basc per a les produccions fetes al territori (uns incentius que a Catalunya encara no existeixen, com remarca la creadora). "Fent-ho així s'ha pogut fer una sèrie en euskera de pressupost més elevat i competitiva amb la resta que s'estan veient a Netflix", detalla Grau, que explica que una de les claus del projecte era trobar actors que parlessin bé totes dues llengües. Jon Lukas, l'actor que interpreta el jove desaparegut, ha confessat que va haver d'esforçar-se amb l'euskera, ja que no és una llengua que parli habitualment (la seva àvia li parlava en euskera, però ell ha viscut part de la seva vida a Palència i a Catalunya, on encara hi ha els seus pares).

En l'àmbit tècnic, Grau remarca que fer un rodatge doble no és tan difícil com pot semblar. "Un cop el plató està muntat, que els actors passin dues vegades una escena que ja se saben no implica gaire temps. El temps el perds preparant l'equip, il·luminant, marcant els moviments... Un cop ja tens això, el fet de fer dues preses diferents no implica el doble de temps", explica.

Emissió setmanal

Tot i que Netflix no comparteix les dades de visionats, sí que fa públic el rànquing del més vist, una eina que als creadors els serveix per tenir una idea de com està funcionant la sèrie. "Hem arribat a ser número u, que era una cosa que ningú s'esperava", remarca Grau. Al contrari del que sol ser habitual a Netflix, que tendeix a publicar tots els episodis d'una temporada de cop, Desaparecido funciona per emissió setmanal. "Amb això teníem un debat intern, perquè, al principi, preferíem que estiguessin tots els episodis de cop, perquè en el fons sumen molts més espectadors, ja que Netflix només comptabilitza els nous espectadors. A més, la gent està molt acostumada a fer maratons. Així i tot, aquest sistema setmanal ha fet que la sèrie es mantingui durant setmanes entre els deu primers llocs del rànquing i que no es cremi de pressa. És tornar a mirar les sèries com es miraven abans", reflexiona.

El thriller està adreçat al públic juvenil, però també té en compte els espectadors adults, als quals s'ha volgut atrapar a través de la trama de la investigació. "Volíem que cada capítol tingués un gir interessant, però també volíem que fos una sèrie molt de personatges. Mare of Easttown era un exemple que teníem molt al cap perquè t'atrapa per la trama, però els personatges també tenen moltes capes", afegeix.

stats