Mèdia 01/05/2019

TV3 afluixa però el seu lideratge no perilla

El canal públic tanca l'abril amb un 13,5%, la segona pitjor dada de la temporada

Albert Castellví Roca
4 min
TV3 afluixa però el seu lideratge no perilla

BarcelonaTV3 continua sent el canal de televisió líder a Catalunya. A l'abril ha repetit la primera posició per 21è mes consecutiu, una ratxa que la cadena mai no havia aconseguit fins ara, malgrat un descens important que la situa en el registre més baix de l'any.

TV3

La pública lidera amb més de tres punts de marge

TV3 ha aconseguit a l'abril una quota de pantalla del 13,5%, la qual cosa representa una pèrdua d'1,6 punts en relació amb el març i de 2,8 respecte al febrer. De fet, es tracta de la segona pitjor dada de la temporada, després del 13,3% del novembre. Per contextualitzar aquesta dada, però, cal tenir en compte diversos factors. D'entrada, els resultats dels dos mesos anteriors se situaven entre els tres més alts dels últims set anys i es van veure beneficiats per l'impuls del seguiment del judici del Procés, que a mesura que passen les setmanes ha anat perdent interès entre els espectadors. D'altra banda, durant aquest mes es va celebrar la Setmana Santa, i els dies festius solen ser més fluixos per a TV3 (tot i que l'any passat això no es va notar: la Setmana Santa va caure al març i TV3 hi va obtenir un 14,7%, dues dècimes més que el mes anterior). Finalment, les eleccions del 28-A han sigut una arma de doble tall per a la televisió pública: la van impulsar durant la nit electoral de diumenge, però la van fer caure amb els debats de les cadenes espanyoles.

En qualsevol cas, el domini de TV3 continua sent inqüestionable: dels 30 dies del mes d'abril, la pública s'ha imposat en 29 (només se li va escapar el dia de Sant Jordi, a causa del debat a quatre d'Atresmedia), i de fet des del 7 de gener només ha perdut el lideratge en dues ocasions. I, tot i el descens en la mitjana del mes, encara té 3,2 punts de marge sobre la segona classificada, Telecinco, una distància inferior als gairebé 5 punts del març però que no fa perillar el primer lloc que TV3 manté ininterrompudament des de l'agost del 2017.

L'altra bona notícia per a la televisió pública catalana arriba del 3/24, que manté el bon rendiment dels últims mesos i ha marcat un 3%, una dècima menys que al març però la tercera millor dada històrica del canal de notícies, que és el temàtic més vist a Catalunya. En canvi, el Super3/33 repeteix el 0,9% del febrer i el març, i Esport3 també es manté en un discret 0,7%. En conjunt els canals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) sumen un 18,1% de 'share' i se situen 1,7 punts per sota del mes passat.

Canals privats espanyols

Telecinco supera Antena 3 per primer cop en nou mesos

El segon lloc del rànquing d'audiència mensual a Catalunya l'ocupa Telecinco, que supera Antena 3 per primer cop des del juliol (totes dues ja havien compartit la segona plaça al novembre). El canal de Mediaset ha guanyat només tres dècimes, fins a situar-se al 10,3%, però això, combinat amb les quatre dècimes que ha perdut Antena 3 (s'ha quedat amb un 9,9%, la pitjor dada de la temporada) ha sigut suficient per capgirar la situació dels últims mesos. De fet, des de principis d'any la distància entre les dues ja s'havia anat reduint progressivament.

Per la seva banda, La Sexta, impulsada per la cita electoral, ha crescut del 6,9% a un 7,3% que iguala el tercer millor registre històric i que la situa en una còmoda quarta plaça, amb un punt de marge sobre La 1. A Cuatro, en canvi, continua la crisi: s'ha deixat una dècima i baixa fins al 4,4%, la tercera dada més fluixa de la seva història. Per grups, Atresmedia es manté al davant, amb un 25,1% de quota pel 23,8% de Mediaset.

TVE

La 1 segueix en mínims històrics i s'allunya del quart lloc

Tampoc no aconsegueix sortir de la crisi La 1, malgrat un lleugeríssim creixement que li permet passar del mínim històric del 6,2% dels dos últims mesos a un 6,3%. És significatiu que, en un mes de campanya electoral (i havent emès un debat que va aconseguir grans resultats d'audiència), la pública no només no hagi aconseguit acostar-se a La Sexta (que ja fa temps que li va prendre el lloc de referent estatal en el camp de la informació política), sinó que hagi vist com la distància passa de set dècimes a un punt. La suma dels canals de TVE arriba ara a l'11,4% de quota.

8TV

El canal de Godó iguala el mínim del mes passat

No hi ha novetats en la desastrosa situació que viu 8TV, que ja fa temps que sembla condemnada a la desaparició: el canal del Grupo Godó repeteix el 0,5% del març, mínim històric, i només supera Teledeporte, Ten i Real Madrid TV. Amb aquesta mínima aportació als resultats de la CCMA, la quota del català se situa en el 18,6%. A les illes Balears, IB3 repeteix el 3,2% del març, i al País Valencià À Punt, que venia d'un màxim del 2,5%, es queda ara amb l'1,9%.

Resultats a Espanya

Telecinco es manté al capdavant per vuitè mes consecutiu

A Espanya, el lideratge que Telecinco manté des del setembre s'allarga malgrat un descens de tres dècimes que situa el canal de Mediaset en un 14,1%. De fet, la distància respecte al seu principal rival s'amplia, ja que Antena 3 ha baixat mig punt, fins a l'11,7%. En canvi, La 1 experimenta un creixement de dues dècimes que la deixa en un 9,4%, encara a prop del 8,9%, el pitjor registre que ha obtingut mai. Això sí, la pública no pateix per conservar el tercer lloc, ja que La Sexta es queda amb un 7,5%, tot i pujar tres dècimes. Cuatro, per la seva banda, segueix remuntant a poc a poc després d'haver marcat un mínim històric del 4,8% al febrer: guanya una dècima respecte al mes passat i se situa en el 5,1%.

stats