Amnistia

L'advocat general del TJUE avala gran part de la llei d'amnistia i diu que no afecta els interessos financers de la UE

El lletrat defensa l'objectiu de reconciliació social i política de la mesura, i nega l'argument de la Comissió Europea que constitueixi una "autoamnistia"

Oriol Junqueras visita Carles Puigdemont a Waterloo
13/11/2025
4 min

Brussel·lesAlenada d'esperança sobre l'aplicació de la llei d'amnistia, tot i que amb matisos. L'advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha dictaminat aquest dijous que la norma acordada entre la Moncloa i els principals partits independentistes és contrària a la legislació comunitària per restringir a només dos mesos el termini màxim que la mesura dona al Tribunal de Comptes per analitzar la sol·licitud d’un encausat per beneficiar-se'n, però diu que no va en contra dels interessos financers de la UE i n'avala l'objectiu de reconciliació política i social de la iniciativa. "No constitueix una autoamnistia", conclou el lletrat, que contradiu així els arguments de la dreta espanyola i que va defensar la mateixa Comissió Europea en la vista del judici a Luxemburg. Us desgranem l'opinió del lletrat Dean Spielmann punt per punt.

Argument a favor d'aplicar la llei en casos de malversació

El lletrat del TJUE no havia de dictaminar directament si l'amnistia es pot aplicar en els casos de malversació relacionats amb el Procés i en el qual es troben implicats una trentena de líders independentistes, com el líder de Junts, Carles Puigdemont, i el d'Esquerra, Oriol Junqueras. Ara bé, el fet que Spielmann consideri que no és contrària als interessos financers de la UE, tal com s'excusa i es pregunta el Tribunal de Comptes, aplana una mica més el camí als sol·licitants de beneficiar-se de la llei que estan encausats per malversació i estan en mans del Tribunal Suprem.

Spielmann es mostra clar en aquest sentit. "Els interessos financers de la UE no s'oposen a l'extinció de responsabilitat prevista per la llei d'amnistia perquè no existeix un vincle directe entre les despeses relacionades amb el Procés i la reducció dels ingressos posats a disposició del pressupost de la UE", dictamina el lletrat. Així, l'advocat general del TJUE desmunta per complet l'argument del tribunal espanyol, que considera que les despeses relacionades amb el Procés que tenia per objectiu la independència de Catalunya hauria provocat una reducció del producte interior brut (PIB) —índex de referència que es fa servir per calcular la riquesa d'un país— i, per tant, de la UE i del seu pressupost. D'aquesta manera, el tribunal espanyol considera que hauria obligat la resta d'estats membres, també Espanya, a incrementar la seva aportació a les arques comunitàries o s'hauria dut a terme una retallada dels comptes generals del bloc europeu.

Aval a amnistiar el terrorisme

El lletrat tampoc comparteix les objeccions dels tribunals espanyols a aplicar l'amnistia als CDR encausats per terrorisme. Spielmann apunta que la llei "ja estableix una exclusió explícita dels actes que hagin provocat de forma intencionada violacions" relacionades amb el terrorisme i que, per aquest motiu, "no sembla incompatible" amb l'objectiu de la mesura de voler amnistiar els independentistes. A més, l'advocat general del TJUE indica que la normativa és molt clara a l'hora de marcar els límits d'abast en matèria de casos de terrorisme perquè es remet "expressament" al Conveni Europeu de Drets Humans.

En la mateixa línia, Spielmann recorda que la naturalesa d'una amnistia és la d'una mesura excepcional i que s'aplica en casos concrets, com pot ser el del post-Procés. Per tant, l'advocat general del TJUE no considera que posi en risc la seguretat jurídica ni suposa una discriminació per motius ideològics. "La llei d'amnistia permet traçar una frontera prou clara entre les conductes susceptibles de beneficiar-se d'una amnistia i les conductes que, per la seva gravetat, han de continuar sotmeses al règim de sanció penal que la mateixa legislació europea estableix", conclou el lletrat.

Massa poc temps per avaluar les sol·licituds d'amnistia

Per contra, el lletrat del TJUE considera que el termini de dos mesos que la llei dona al Tribunal de Comptes per analitzar la sol·licitud d’un encausat per beneficiar-se de l’amnistia és contrària al dret de la Unió Europea i assegura que és "excessivament curt". Fins i tot, apunta que "pot vulnerar" la independència judicial. Així, malgrat que recull l'argument del govern espanyol, que al·lega que es tracta d'un termini indicatiu, subratlla que "cap de les parts interessades" comparteix aquesta visió i totes demanen més marge de temps. Aquest matís a l'aval general de l'amnistia per part del lletrat del TJUE pot donar ales als arguments del Tribunal de Comptes —així com al Tribunal Suprem— per trigar encara més a prendre una decisió sobre les sol·licituds per beneficiar-se de l'amnistia que ha d'avaluar.

En aquest sentit, l'advocat general del tribunal de màxima instància de la justícia europea advoca per evitar de totes totes l'exigència d'aquest termini màxim de dos mesos, una qüestió que ja havia posat sobre la taula la Comissió Europea. "Aquesta obligació privaria el procediment prejudicial de tot efecte útil", indica el lletrat.

D'altra banda, la resolució de l'advocat general del TJUE apunta que cal que els tribunals espanyols puguin escoltar totes les parts, no només les administracions públiques que es puguin veure directament afectades per les despeses del Procés, i recorda que acceptar una sol·licitud d'amnistia sense complir amb aquest principi "impediria mantenir un debat contradictori". Tot i això, Spielmann dubta que realment la llei negui que els tribunals espanyols puguin escoltar totes les parts i deixa en mans del Tribunal de Comptes valorar-ho.

Revés al principal argument de la dreta espanyola

L'advocat general del TJUE avala l'objectiu principal de l'amnistia acordada entre el govern espanyol i els partits independentistes. "S'ha aprovat en un context real de reconciliació política i social", indica Spielmann. A més, tomba un dels principals arguments de la dreta espanyola i de l'advocat de la Comissió Europea, l'espanyol Carlos Urraca, que va afirmar en la vista del judici l'estiu passat que es tractava d'una "autoamnistia" i que "no és compatible amb els valors de la UE" aprovar una llei d'aquesta mena "a canvi de suports per formar un govern". "No és una autoamnistia i tampoc no inclou violacions de drets humans, entre els quals es poden incloure les violacions contra el dret a la vida i la integritat física", apunta el lletrat.

Els pròxims passos

El pronunciament de l'advocat general de la UE és clau per a l'aplicació de la llei d'amnistia. Tot i que el dictamen no és definitiu, sol tenir una gran influència sobre la sentència final. Pot marcar amb molta probabilitat el camí del veredicte del tribunal de màxima instància de la justícia europea: prop del 80% de les vegades la posició del jutge coincideix amb l'assenyalada prèviament per l'advocat general. La sentència definitiva se sol fer pública al cap de poques setmanes o mesos després del pronunciament del lletrat del TJUE.

stats