Una jutgessa d'Andorra reactiva la investigació sobre l'operació Catalunya

La justícia espanyola havia arxivat la comissió rogatòria per qüestions formals, però ara es torna a repetir

L’expresident espanyol Mariano Rajoy.
ARA
01/08/2025
2 min

BarcelonaL'any passat, la justícia espanyola va posar traves a la investigació judicial andorrana de l'operació Catalunya amb un arxivament de la comissió rogatòria. Es va fer per qüestions formals perquè suposadament no s'haurien explicat adequadament els motius de les imputacions, però en una resolució avançada per El Món i a la qual ha tingut accés l'ARA es torna a activar la causa en què es pretén la imputació de l'expresident espanyol Mariano Rajoy i els exministres de l'Interior i d'Hisenda Jorge Fernández Díaz i Cristóbal Montoro. La jutgessa Stéphanie Garcia ha tornat a emetre les comissions rogatòries a Espanya, a l'autoritat judicial competent, per poder citar els responsables polítics i judicials de la branca andorrana d'aquest suposat entramat contra l'independentisme.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

La magistrada andorrana de la secció d'instrucció número 2 respon així a la resposta de l'Audiència Provincial de Madrid en una resolució del 9 de juliol, que va acordar no executar la comissió rogatòria internacional al·legant que no es concretava "una exposició sumària dels fets i encara menys una descripció individualitzada dels fets que s'imputen a cada un dels querellats". El tribunal andorrà va rebre aquesta resolució el 9 de gener passat i ha estat ara que ho ha tornat a intentar. El moll de l'os del conflicte és que per citar a declarar els ex alts càrrecs espanyols ha calgut una comissió rogatòria que ha experimentat tot un seguit d'entrebancs a la justícia a Espanya, però ara s'intenta un altre cop esmenant el que convé amb una nova providència "per complementar la comissió rogatària internacional de data 22/5/2022, tot exposant de manera clara i detallada els fets investigats i la participació dels querellats en els mateixos [sic], de forma individualitzada".

Citació de testimonis

Alhora, la jutgessa impulsa la causa citant a comparèixer diversos testimonis el 4 de novembre: des de l'excomissari José Manuel Villarejo fins a l'advocat José María Fuster Fabra, passant per l'exministre de Finances andorrà Jordi Cinca i l'exministre d'Exteriors Gilbert Saboya. En aquest sentit, també ha demanat saber el domicili actual de Fuster Fabra i de Villarejo. En una tercera providència, la jutgessa Garcia ha sol·licitat a un altre jutjat andorrà la causa sobre un presumpte delicte de revelació de secrets sobre l'expresident Jordi Pujol i la seva família en la filtració de dades fiscals que es va constatar al diari El Mundo.

stats