Mèdia 02/09/2014

TV3 fa a l’agost el seu mínim històric

El canal públic torna a tancar el mes en tercer lloc, per darrere d’Antena 3 i Telecinco, amb un 10,2%

Albert Castellví Roca
4 min

BarcelonaL’agost ha sigut tradicionalment un mes dolent per a TV3, però des que es va començar a mesurar l’audiència televisiva a Espanya, el 1992, la pública catalana no havia baixat mai, ni en aquest ni en cap altre mes de l’any, de l’11% de quota de pantalla mitjana. De fet, fins ara el mínim històric era l’11,4% dels mesos d’agost del 2010 i del 2011, però aquest any el terra s’ha rebaixat notablement, fins al 10,2%.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

TV3 havia aconseguit un rècord històric en encadenar, des del juliol del 2012 fins al gener d’aquest any, 19 mesos seguits sense perdre el lideratge -incloent-hi dos mesos d’agost, cosa poc habitual-, i de fet només el va cedir momentàniament al febrer, un mes marcat per les vagues, per tornar-lo a recuperar entre el març i el maig. Però ara ja acumula tres mesos seguits sense ser líder, i els dos últims, a més, ocupant el tercer lloc.

Telecinco va desbancar la pública al juny per tres dècimes amb l’ajut del Mundial de futbol, que va seguir impulsant el canal de Mediaset al juliol. Aquell mes es va acabar amb Telecinco en la primera posició, amb un 12,9%, i Antena 3 segona, però amb només una dècima més que TV3 (11,9% a 11,8%). A l’agost Antena 3 s’ha disparat fins al 12,7% -el millor registre en més de dos anys-, de manera que ha superat TV3 per 2,5 punts. I Telecinco, sense l’empenta del Mundial, ha caigut a l’11,1%, però segueix gairebé un punt per sobre de la pública.

En tot cas, TV3 no ha hagut de patir per salvar aquesta tercera plaça, ja que La 1, que ha sigut quarta, s’ha quedat amb un 7,4%. La segueixen Cuatro (6,5%) i La Sexta (6,2%), mentre que 8TV, sense Josep Cuní ni Alfons Arús, ha caigut al 2,3% i s’ha vist superada per diversos canals temàtics. Les bones notícies per a la televisió en català arriben del 3/24 -que ha fet rècord de l’any amb un 1,4%-, l’Esport3 -que puja dues dècimes, fins a l’1,2%- i el Super3/33, que es manté en l’1,8%.

A l’Estat Antena 3, amb un 13,5%, ha recuperat un lideratge que se li resistia des del gener, i Telecinco ha sigut segona amb un 13%. La 1 ha fet un 9,3%, Cuatro un 6,9% i La Sexta un 6,5%, i temàtics com FDF, Discovery Max i Paramount Channel han fet rècords històrics.

Les claus de la davallada: problemes a la tarda, menys futbol i competència forta

El cap d’antena i programació de TV3, Carles Manteca, no està satisfet del resultat de l’agost, però creu que la situació “no és dramàtica” i confia que “la recuperació al setembre també serà més pronunciada” que en anys anteriors. Segons ell, aquests són alguns dels paràmetres que expliquen que TV3 hagi tancat aquest mes amb mínim històric:

Situació econòmica

La falta de recursos impedeix fer grans estrenes durant l’agost

L’agost és el mes de menys consum televisiu de l’any: de mitjana cada català ha mirat la televisió 196 minuts, una dada clarament inferior als 240 en què se sol situar la mitjana anual. Per això, TV3, com les altres cadenes, evita gastar cartutxos en aquest moment de l’any. En el cas de la pública la seva delicada situació econòmica ha fet que la tendència s’accentués encara més.

Perfil de l’audiència

Els espectadors de TV3 són els que més surten de casa a l’estiu

Manteca recorda que el fet que no hi hagi audímetres en segones residències perjudica especialment les xifres de TV3, que té un perfil de públic amb un nivell socioeconòmic més alt que altres canals. “No volem fer servir aquest tema com a excusa, però és obvi que el nostre públic s’ha mogut, ha viatjat. És un dels públics més actius, que surt més al carrer, a la platja o a sopar”, explica.

La competència

El tancament de canals del maig ha beneficiat les privades

Manteca assenyala un punt que ha incidit especialment en aquest agost: el tancament de canals del maig. “Telecinco, i especialment Antena 3, han pogut farcir l’estiu més del que preveien. Segurament algunes de les sèries que han estrenat a l’estiu en la planificació inicial anaven a un temàtic”, reflexiona. Antena 3 ha liderat 17 del 31 prime times de l’agost gràcies al cinema, i ha obtingut bons resultats amb sèries com La cúpula i Transporter. D’altra banda, Manteca assenyala que els canals temàtics estan guanyant terreny als generalistes, cosa que s’ha fet molt visible aquest mes, tant des del punt de vista espanyol com català: FDF, Discovery Max, Neox i Divinity han fet rècord històric a Catalunya.

El desgast de ‘Plats bruts’

La ‘sitcom’ ha baixat molt i ‘El Faro’ no ho ha compensat

“Hem tingut una alegria amb El Faro ”, diu el cap d’Antena de TV3. La sèrie de sobretaula ha fet un 13,8% de quota, clarament per sobre de la mitjana del canal. Tot i així, no ha arribat al 17,2% de Plats bruts de l’any passat. Per la seva banda, la sitcom, que ara s’ha emès més tard, ha caigut fins al 9,7%. “Crec que estava bastant esgotada i el canvi d’hora tampoc l’ha afavorit. La deixarem descansar uns quants anys”, afirma.

Menys futbol

TV3 ha notat l’absència de la Supercopa d’Espanya

La transmissió del Gamper va ser més vista aquest any (743.000 espectadors) que el passat (681.000), però la Supercopa d’Europa ha caigut dels 462.000 als 286.000. Amb tot, del que més s’ha ressentit el canal públic és de l’absència de la Supercopa d’Espanya, que l’any passat li havia aportat 908.000 seguidors.

Un estiu tranquil

Sense incendis forestals, cau l’audiència dels Telenotícies

Un estiu sense grans incendis, com aquest, no ajuda a millorar l’audiència dels TN. “Prefereixo que sigui així”, matisa Manteca. Amb tot, els informatius han sigut el gran pilar del canal, tot i baixar una mica respecte a l’agost passat, en què tampoc no hi va haver focs importants.

stats