BARCELONA

El Bicing serà de 24 hores amb el triple de bicis elèctriques

Una empresa s’imposa a l’actual operador del servei amb una oferta un 28% per sota del pressupost de licitació

Més hores de servei, amb el triple de bicicletes elèctriques i amb un augment de les estacions, que passaran a ser mixtes (tant per a bicis mecàniques com elèctriques). Així serà el nou Bicing de Barcelona quan l’assumeixi la UTE Pedalem Barcelona, que ha obtingut la millor puntuació -combinant el vessant tècnic i l’oferta econòmica- en el concurs per gestionar el servei. Aquesta empresa, formada per CESPA (filial de Ferrovial) i PBSC, s’ha imposat a l’actual operador del Bicing, Clear Channel, que havia assumit el servei des de la creació. L’Ajuntament de Barcelona va treure a concurs la gestió del Bicing per als pròxims 10 anys amb un pressupost de licitació de 227,6 milions d’euros (amb IVA) i la UTE Pedalem Barcelona ha presentat una oferta de 162,9 milions (amb IVA), la més avantatjosa. Per tant, l’oferta guanyadora s’ha situat un 28,4% per sota del pressupost de licitació del consistori.

D’aquesta manera, el cost anual del servei serà gairebé semblant per a l’Ajuntament (amb un lleuger increment), malgrat que el Bicing millorarà el funcionament amb algunes novetats. Però l’adjudicació encara s’ha de votar en la comissió de mobilitat del consistori que es farà dimarts vinent, amb la participació de tots els grups municipals. Si es ratifica l’elecció, d’aquí un parell de setmanes hi haurà la signatura definitiva del contracte. La UTE Pedalem Barcelona ha competit amb cinc empreses més per aconseguir la gestió del Bicing (una de les quals, Clear Channel). L’empresa ha obtingut la millor puntuació, segons va avançar ahir El Periódico, en la funcionalitat de les bicicletes, la proposta d’organització i de manteniment del servei -empatant amb dues candidates més, una de les quals Clear Channel-, així com en els criteris mediambientals. En l’apartat econòmic ha proposat la millor oferta.

Barcelona proposa un Bicing amb més bicis elèctriques que funcioni les 24 hores del dia

Pel que fa al funcionament del Bicing en la proposta que ha presentat la UTE Pedalem Barcelona, el servei estarà operatiu les 24 hores dels 365 dies de l’any (actualment no està disponible en algunes franges de la matinada dels dies feiners). Un altre dels canvis serà que augmentarà la flota del Bicing, triplicant el nombre de bicicletes elèctriques. Així, si ara hi ha 6.000 bicis mecàniques i 300 d’elèctriques, el nou Bicing passarà a tenir 6.000 bicis mecàniques i fins a 1.000 d’elèctriques. També es preveu la possibilitat d’ampliar la flota a un total de 8.000 bicicletes, amb l’opció de variar la proporció entre bicis mecàniques i elèctriques. Les bicicletes tindran un xassís comú, de manera que els dos models només es podran diferenciar perquè algunes portaran un equip elèctric a l’interior de la carcassa. Les estacions del Bicing seran mixtes: tots els ancoratges de les parades serviran tant per a les bicis mecàniques com les elèctriques. El nombre d’estacions augmentarà a 519 (actualment n’hi ha 465).

Sense estacions subterrànies

La proposta de la UTE Pedalem Barcelona també preveu que es mantinguin la majoria de les parades que hi ha a la superfície, mentre que desapareixeran les estacions subterrànies. Pel que fa a les tarifes, hi haurà dos sistemes. D’una banda, l’abonament anual i, de l’altra, un pagament per ús (tot i que aquest últim encara s’ha de definir). Quan entri en servei la T-Mobilitat, aquest títol també serà integrable amb el Bicing. L’empresa guanyadora està formada per CESPA i PBSC; aquesta última és una de les companyies referents en el sector de la bicicleta compartida i ha participat en contractes de ciutats mundials com Londres, Nova York, Toronto i Reykjavík. El nou concurs del Bicing inclou la possibilitat d’incorporar-hi patrocini, si l’Ajuntament de Barcelona ho decideix, així com una clàusula que permet la subrogació del personal que actualment treballa en aquest servei.

Des que es va posar en marxa el servei ara fa 10 anys, l’empresa Clear Channel ha sigut l’operadora del Bicing. En aquesta dècada la xifra d’abonats del servei s’ha estabilitzat entre els 95.000 i els 100.000, convertint-se en la punta de llança de l’augment dels desplaçaments en bicicleta a Barcelona. De fet, la demanda no ha quedat exempta de la polèmica, perquè els usuaris s’han queixat sovint del servei, sobretot per la dificultat de trobar un lloc lliure per tornar la bicicleta.

Del boom del Bicing al boom de la bicicleta