Mobilitat
Societat 10/10/2021

Augmenten els accidents a les autopistes sense peatges i baixen a tota la xarxa

La sinistralitat es redueix a les carreteres paral·leles a les vies ràpides, que ara són les que absorbeixen més trànsit

4 min
Vehicles circulant per l'AP-7 aquest diumenge al seu pas per Gelida.

BarcelonaL’aixecament dels peatges a l’AP-7, l’AP-2, la C-32 Nord i la C-33 fa poc més d’un mes ha canviat la mobilitat a les carreteres. Les quatre autopistes han assumit un volum més elevat de trànsit i, conseqüentment, d’accidentalitat. Les quatre artèries viàries han absorbit bona part dels vehicles que fins ara circulaven per les carreteres del seu entorn més immediat, com ara la N-II, la N-340 o la C-17, que s’han anat buidant i, a la vegada, han reduït el nombre d’accidents.

Però, tot i que a les quatre vies que fins a l’1 de setembre eren de pagament han crescut els accidents, en el conjunt de la xarxa viària catalana la sinistralitat s’ha rebaixat. “Aquestes autopistes, més segures, han assumit més trànsit, però en la resta de carreteres el nombre d’accidents ha baixat perquè els cotxes que abans les utilitzaven ara circulen per vies més segures”, explica el director del Servei Català del Trànsit, Ramon Lamiel, a l'ARA.

Les dades demostren els primers efectes del transvasament. Entre l’1 de gener i el 30 de setembre del 2019, abans de la pandèmia, a l’AP-7 Nord es van registrar 7 víctimes mortals, i en el mateix tram de la N-II Nord, 30 accidents mortals més. En el mateix període d’aquest any, l’AP-7 va registrar nou accidents mortals, però, en canvi, a la N-II nord van morir 14 persones. “Quant a l’accidentalitat, la tendència serà que es redueixi la gravetat dels accidents”, insisteix Lamiel. La mateixa variació es registra en el cas del tram sud de l’AP-7 i la N-340. Entre el gener i finals de setembre del 2019 a la pota sud de l’autopista es van registrar 10 accidents mortals, mentre que a la N-340 se’n van produir 20. Enguany a l’AP-7 Sud se n’han produït sis, i a la carretera N-340, set.

L’AP-7 és la que més ha notat el canvi, tant a nivell de volum de trànsit com d’accidentalitat. Lamiel recorda que aquest eix viari sempre ha estat “en el top ten de l’accidentalitat”, però recorda que, en general, les autopistes eviten algunes de les maniobres més lligades als accidents de trànsit més greus, “com ara els avançaments i els xocs frontals”.

Noves grues per retirar camions

Una altra de les diferències a l’hora de circular per les artèries alliberades de troncals són el volum de vehicles pesants que ara absorbeixen, especialment a la C-33, “on s’han desplaçat molts vehicles pesants que abans circulaven per la C-17”, explica Lamiel. Segons el director del Servei Català de Trànsit, aquest fet no s’ha traduït en més gravetat dels accidents amb camions implicats, però sí que ha influït molt en la “congestió” de les vies, perquè cada vegada que s’hi ha accidentat un d’aquests vehicles de gran tonatge, ha costat molt retirar-los. Per això explica que estan parlant amb les concessionàries de les vies i amb el ministeri de Transports perquè s’habilitin “grues d’alta prestació o alt tonatge” per retirar aquests tràilers. “Si no nosaltres també estem preparats per fer aquest pas endavant”, assegura Lamiel.

Aquest setembre s’han registrat 18 accidents de trànsit amb un camió implicat en les quatre artèries, mentre que el mateix mes de l’any 2019 van ser 11. Els camions no són els únics mitjans de transport que han registrat un creixement de la sinistralitat, que es nota en tots els tipus de vehicle.

Després de les cues quilomètriques que es van produir durant el primer cap de setmana d’obertura de peatges, el Servei Català del Trànsit va adoptar una sèrie de mesures que, segons Lamiel, s’aniran mantenint: els vehicles pesants hauran de circular per la dreta i no podran avançar, s’habilitaran carrils addicionals i s’informarà de les incidències i de vies alternatives. “Aquestes mesures han funcionat força bé”, assegura Lamiel. Segons les dades de Trànsit, al nord de l’AP-7 les retencions han disminuït un 70% els caps de setmana. Tot i així, al sud de la via les cues només s’han reduït un 32%.

Dos punts crítics a l’AP-7

Lamiel admet que el transvasament de trànsit a l’AP-7 ha revelat dos punts crítics pel que fa a les retencions, entre Hostalric i Massanet, al nord, i sobretot, entre el Vendrell i Vilafranca del Penedès, al sud. De fet, en aquest punt és on es nota més que l’autopista ha absorbit els vehicles que abans circulaven per la N-340 i després la via s’ajunta amb l’AP-2. “Tenim carrils addicionals a partir de Vilafranca del Penedès, però abans no”, explica el director del Servei Català del Trànsit, que assegura que estan “revisant” amb el ministeri de Transport “noves portes per posar un carril addicional, especialment al sud de Vilafranca”. “Creiem que en els pròxims mesos ho aconseguirem”, assegura.

De cara al futur Lamiel reconeix que caldrà “una reflexió” sobre mesures a més llarg termini. “Les més fàcils són carrils addicionals i noves portes per drenar les bosses de trànsit, i una altra és que el carril addicional el posin ells directament”, diu en referència al ministeri. També insisteix que cal que els troncals ara aixecats es retirin com més aviat millor. “Cada cap de setmana generen un problema o altre”, insisteix.

Però, més enllà de les autopistes, Lamiel reclama “una reflexió global” sobre la mobilitat per part de totes les administracions. “El transport públic no ha recuperat del tot l’ocupació. Cal pensar què pot fer cada operador local per millorar la mobilitat i posar mitjans per veure com descongestionem les vies”. 

stats