Turisme
Societat  /  Barcelona 13/05/2022

Els 21 projectes en què Barcelona confia per enviar turistes a la perifèria

La ciutat preveu poder destinar 50 milions dels fons europeus a reforçar nous atractius i avançar en sostenibilitat

3 min
Turistes, aquest matí, davant de la Sagrada Família

BarcelonaL'àrea de Turisme de Barcelona, capitanejada pel PSC, continua convençuda que el canvi de model que la ciutat necessita no passa pel decreixement turístic, sinó per intentar repartir millor els visitants que rep la ciutat (12 milions, l'últim any prepandèmic ) i atraure un turista "de qualitat i respectuós amb l'entorn". I entén que això passa en bona mesura per promocionar nous atractius en les zones perifèriques. Aquest divendres ha volgut concretar aquesta idea i ha determinat quins són els 21 projectes en què es confia per avançar cap a aquesta anhelada centrifugació i cap a un model menys depredador. Els han presentat el primer tinent d'alcaldia, Jaume Collboni, i el regidor de l'àrea, Xavier Marcé, que han detallat que la ciutat espera rebre uns 50 milions dels fons europeus per a actuacions que posen el focus sobre les muntanyes de Montjuïc i Collserola, el Besòs i la franja litoral menys cèntrica.

Espais que, segons Collboni, fins ara "no han rebut la inversió necessària per ser atractius des del punt de vista de l'experiència turística". I que ara també es volen presentar com a possibles destins –i al mateix temps, esclar, fer-hi millores que beneficiïn els veïns–. Com? Es confia, per exemple, amb una inversió de 5,5 milions d'euros en actuacions per "dinamitzar" el Parc de Collserola i la riba del riu Besòs, que van des de la millora de les fonts fins a la recuperació del Rec Comtal o la creació de refugis de biodiversitat. Es planteja, també, un itinerari verd per a vianants i bicicletes que faciliti l'accés a Barcelona des del Vallès i connecti els nous atractius en aquesta zona. I es volen destinar quatre milions més a millorar la zona de platges del Fòrum.

També es preveuen millores al Laberint d'Horta i al Parc de la Ciutadella, la creació d'un laboratori d'art urbà a Nou Barris, l'adequació del Museu del Treball i Ciutat a la Fabra i Coats, a Sant Andreu, un nou jardí geològic que uneixi l'Espai Barça i els jardins de Pedralbes i la posada en valor –en una nova sala immersiva– dels murals del segle XIV de la capella de Sant Miquel del Monestir de Pedralbes, que és on avui s'ha fet la presentació del programa. A Montjuïc s'hi projecten sobretot millores de connexió, com reformar el conjunt d'escales mecàniques que donen accés a la muntanya i que massa sovint estan avariades, i guanyar espais visitables al Castell.

També es pressuposten 8,5 milions per a projectes que tenen veure amb la mobilitat, com potencial el rol de l'Estació del Nord com a node d'autocars turístics, que la flota del Bus Turístic tingui vuit vehicles elèctrics o una millor gestió dels espais d'estacionament d'autocars. Aquesta última és una de les iniciatives de l'àmbit de la digitalització. Dins d'aquest grup també hi ha projectes com un portal per als museus municipals.

Segons Collboni, la gran majoria d'aquests projectes ja eren a l'agenda abans de la convocatòria europea i només s'hi han afegit un 10% més: "No ens hem inventat res, són projectes que encaixen perfectament en la convocatòria i que presentem perquè els diners arribin a la ciutadania". L'objectiu de tot el programa és presentar una Barcelona "molt més policèntrica" des del punt de vista del relat turístic. Els socis de govern, els comuns de Colau, ja han expressat dubtes sobre una estratègia que no s'enfoqui a reduir la xifra total de visitants perquè, com, recela el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, tothom que visita Barcelona acaba passejant per la Rambla i les places del Gòtic . Per a Collboni, el que es fa ara amb la presentació de la nova estratègia és "passar de les paraules als fets". Un cop presentat el pla, l'hauran de valorar la secretaria d'estat de Turisme i el Govern.

stats