Mobilitat
Societat  /  Mobilitat 03/08/2022

Els bicitaxis seran il·legals a Catalunya a principis del 2023

L'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat han pactat la modificació de la llei del taxi per prohibir aquesta pràctica il·lícita a tot el territori català

Mar Bermúdez i Jiménez
2 min
Bicitaxis a la Zona de Colon

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat han acordat prohibir l'activitat dels bicitaxis a tot Catalunya amb una modificació de la llei del taxi. La nova legislació exclourà les bicicletes i els tricicles de les característiques que s'exigeixen a un vehicle perquè pugui ser un taxi (article 20.1), i es preveu que entri en vigor a principis del 2023. Ho han anunciat aquest dimecres el primer tinent d’alcaldia, Jaume Collboni, i el secretari general del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font.

Els bicitaxis "són una font de precarietat de tot tipus, començant per la dels treballadors, i també són una font d'inseguretats, reclamen un esforç de la Guàrdia Urbana i, a més, generen molèsties als barris", ha afirmat Collboni. Per aquests motius, des de l'Ajuntament de Barcelona fa anys que es treballa per "prohibir de forma definitiva aquesta activitat ", ja que segons ha explicat Collboni, la presència de bicitaxis "no és coherent amb la imatge i el missatge de turisme de qualitat" de la ciutat. Collboni ha declarat que, mentre no entri en vigor la prohibició, continuaran aplicant-se les restriccions de mobilitat i les sancions als bicitaxis aprovades a Barcelona.

Noves sancions i "de les més dures"

Les noves sancions que s'imposaran seran "de les més greus", segons ha valorat Font, d'uns 6.000 euros, però "caldrà revalorar-les i aplicar-los una mica d'inflació", ha afegit. La primera sanció serà la immobilització del vehicle. A Barcelona ara hi ha 40 bicitaxis confiscats, segons ha exposat Collboni, per treballar sense llicència d'activitat. De fet, no hi ha cap llicència d'activitat econòmica que empari els bicitaxis.

El tinent d'alcaldia ha assegurat que "ara pràcticament no hi ha activitat de bicitaxis a la ciutat", gràcies a les restriccions aprovades per l'Ajuntament de Barcelona; l'última, aquest juliol, que prohibia als vehicles circular a les zones de la Sagrada Família, l'Eixample, el Paral·lel, el Parc Güell i el Camp Nou. Amb l'anunci d'avui, Collboni ha puntualitzat que les mesures passen a tenir "garantia jurídica total i capacitat d'evitar que es torni a reproduir d'aquí un temps aquesta activitat".

Segons l'ordenança municipal de Barcelona que permet registrar els bicitaxis, de forma voluntària i només com a mètode identificatiu, sense suposar un títol habilitant per poder exercir l'activitat, hi ha uns 433 bicitaxis registrats que operen per la ciutat.

Manca de diàleg

Erwin Triebels és responsable de l'empresa Pura Vida Rickshaw Tours, que fan excursions per Barcelona amb bicitaxi. En declaracions a l'ARA explica que està "desil·lusionat" amb la notícia. "No han buscat el diàleg amb representants del sector ni han intentat regular l'activitat per no molestar els veïns", assegura. "Ara que hem d'estalviar energia, crec que un transport ecològic no s'hauria de prohibir", opina Triebels, i afegeix que "es podria haver trobat una alternativa". Detalla que són una opció que lluita contra el "turisme de masses", perquè és "una alternativa al bus turístic". També considera que fan una funció útil per a turistes amb discapacitats, per exemple: "En un bus no poden gaudir tant de la ciutat des del carrer, com sí que poden fer amb els nostres turs. També les famílies amb nens petits, que ho tenen més complicat per moure's, poden relaxar-se una estona i utilitzar el nostre servei". Des de Trixi Tour Barcelona, una altra empresa que ofereix passejos en bicitaxi per la ciutat, també declaren que estan en contra de la nova llei aprovada avui.

stats