Mobilitat

El cost oficial de la T-Mobilitat s'eleva a 94 milions, segons l'ATM

A banda del contracte s'hi sumen més de 14 milions en personal i 7,5 milions més en tecnologia, segons les xifres de l'administració

2 min
Una màquina validadora de T-Mobilitat

BarcelonaEl cost oficial de la T-Mobilitat ja arriba als 94 milions d'euros, gairebé un 62% més del que es va preveure inicialment. Així ho ha confirmat a l'ARA l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), després repassar totes les modificacions del contracte que s'han fet fins ara i que han provocat que se superin, amb escreix, els 58 milions inicials pels quals es va adjudicar el projecte el 2014.

La factura total d'aquesta nova targeta recarregable i virtual, que havia de suposar "una revolució" al sector del transport públic i que ja acumula més de sis anys de retard, ha estat opaca des de l'inici, i fins ara. L'enèsim entrebanc va ser la tardor passada, quan Caixabank va deixar de finançar el projecte. El conflicte, derivat dels incompliments per part de la concessionària, es va tancar amb un avançament a l'empresa de fins a 14 milions d'euros per part de l'ATM, tal com va revelar l'ARA. Des de l'inici, les dificultats d'implantació —que segons el director de l'autoritat del transport, Pere Torres, són bàsicament "tecnològiques"— han fet que el disseny inicial hagi variat molt i, de retruc, també els costos.

La factura, pas a pas

Ara, quan segons l'ATM l'execució del projecte està a la seva fase final i un cop signada l'última modificació del contracte original (quatre en total, de les quals tres s'han fet en els últims dos anys) l'autoritat del transport admet que el cost acumulat s'eleva actualment fins als 94 milions.

La xifra total recull tots els canvis que ha patit el projecte. Aquesta és la suma:

La factura oficial de la T-Mobilitat
  • 58,1 milions Aquest és el valor del contracte inicial que es va adjudicar a SOC Mobilitat (format per CaixaBank, Indra, Fujitsu i Moventia) el 2014.
  • 10,6 milions El contracte canvia ben aviat. Aquell mateix 2014 es van fer dues ampliacions per valor de 10,6 milions "per ampliar l'abast de l'encàrrec".
  • 14,6 milions A banda del contracte amb SOC Mobilitat, hi ha altres actuacions que han inflat la factura, com ara el que l'ATM classifica com a "assistències tècniques", que sumen aquests 14,6 milions d'euros més. Es tracta majoritàriament de personal que treballa per a l'administració en "tasques de supervisió, control administratiu i econòmic, suport jurídic" i sobretot "d'ajuda al desplegament propi que han de fer l'ATM i els operadors" per incorporar aquesta targeta. "En una situació normal —apunta Pere Torres, director general de l'ATM— la major part d’aquestes tasques l’hauria fet personal propi de l’ATM, però la T-Mobilitat ha coincidit amb un període de restricció de contractació de personal propi per les administracions públiques a causa de les normes d’austeritat".
  • 7,5 milions També cal sumar-hi un capítol de "projectes tecnològics", que la mateixa ATM xifra en aquests 7,5 milions més. Són parts del projecte que, des d'un inici, van quedar fora de l'adjudicació: com la tecnologia perquè la T-Mobilitat també estigui disponible als telèfons mòbils (4,6 milions); la tecnologia i els dispositius per pagar també amb la targeta bancària com a títol de transport en el bitllet senzill (1,8 milions); i la millora del "nucli tecnològic" de la T-Mobilitat, del qual l'ATM en té la patent (1,1 milions).
  • 2,7 milions Encara hi ha una altra partida que eleva en 2,5 milions més el cost final de la factura: l'adquisició de les validadores per als autobusos del transport interurbà, on caldrà picar el bitllet a l'inici i al final del trajecte per calcular-ne el preu. Aquesta partida es classifica als comptes com a "subministrament de materials" i està finançada per fons europeus (es posarà en marxa el 2023, quan la targeta nova s'implanti al conjunt del territori)

El que l'ATM no compta

Les dades facilitades per l'ATM no inclouen, però, el 21% d'IVA perquè, segons argumenta Pere Torres, l'administració —en tant que prestadora de serveis de transport— es dedueix plenament aquest impost i, per tant, no el paga. "En cap cas pot sumar-s’hi l’IVA com un cost addicional", explica Torres.

La factura actual tampoc té en compte els contractes menors (és a dir, els que tenen un import inferior a 40.000 euros), que en el cas de la T-Mobilitat es compten per desenes, segons el portal de contractació pública.

L'ATM tampoc suma el sobrecost que suposen tots els endarreriments, que obliguen a mantenir vigents els actuals bitllets de cartró: un sistema obsolet que provoca un cost afegit d'uns 6 milions d'euros anuals de diner públic a causa del frau que generen i de la creixent dificultat que hi ha per fer les tasques de manteniment d'aquesta tecnologia. En aquest sentit, l'administració argumenta que no comptabilitza aquest sobrecost perquè el 2020 —en una de les últimes modificacions de contracte— ja va penalitzar SOC Mobilitat amb 14 milions d'euros per eixugar, precisament, aquests costos sobrevinguts de la no implantació a temps de la targeta.

Segons va explicar Torres a aquest diari, la previsió és que "abans de l'estiu" vinent la majoria de títols ja estiguin disponibles amb la T-Mobilitat a tota l'àrea metropolitana (actualment només es pot fer servir amb la T-Usual i la T-Jove) i que, durant el 2023 —si no hi ha més retards—, l'ús d'aquesta targeta s'implanti arreu del territori.

stats