Mobilitat

Més d'un any amb la R3 tallada i les altres obres que afectaran Rodalies aquesta tardor

El desdoblament d'aquesta via, l'última que discorre en carril únic, es postposa uns dies fins el 7 d'octubre

Un tren a l'estació Montcada-Ripollet de la linia R3 de Rodalies.

BarcelonaLa paciència serà la millor aliada per als usuaris de la R3 de Rodalies en els pròxims 16 mesos, el termini que Renfe i Adif s'han marcat per enllestir les obres de millora d'infraestructures i d'ampliació de l'última línia que queda amb via única. Les actuacions, pressupostades en 210 milions d'euros, suposaran inconvenients pels talls del servei i per haver de combinar trens i autobusos per fer el tram entre l'Hospitalet de Llobregat i Puigcerdà i la Tor de Querol. Les afectacions començaran a partir del dissabte 4 d'octubre i s'allargaran, si tot va bé i es compleix el calendari previst, fins al gener del 2027. Per evitar que els trajectes es converteixin encara més en el malson diari dels més de 20.000 viatgers afectats, es posaran en circulació autobusos per cobrir els trams suprimits i, a més, també hi haurà, de retruc, diverses línies desviades del seu recorregut.

Les obres de la R3

La Tor de Querol

Puigcerdà

INTERRUPCIÓ

Tram: Vic -

Balenyà-Tona-Seva

Duració:

4 i 5 d’octubre 2025

Afectats:

9.500 passatgers diaris

Urtx-Alp

Planoles

Ribes de Freser

Toses

Campdevànol

Ripoll

La Farga de Bebié

Sant Quirze de Besora

Torelló

Manlleu

Vic

Fase 1

Tram: Montcada - La Garriga

Duració: 8 mesos

Afectats: 21.500 passatgers diaris

Balenyà-Tona-Seva

Centelles

Sant Martí de Centelles

Figaró

La Garriga

Les Franqueses del Vallès

Granollers-Canovelles

Parets del Vallès

Mollet Santa Rosa

Fase 2

Tram: La Garriga -

Mollet Santa Rosa

Duració: 8 mesos

Afectats:

12.000 passatgers diaris

Santa Perpètua de Mogoda

Montcada-Ripollet

Montcada Bifurcació

Barcelona

(diverses estacions)

L’Hospitalet de Llobregat

La Tor de Querol

Puigcerdà

Urtx-Alp

Planoles

Ribes de Freser

Toses

Campdevànol

Ripoll

La Farga de Bebié

Sant Quirze de Besora

Torelló

Manlleu

INTERRUPCIÓ

Vic

Balenyà-Tona-Seva

Centelles

Sant Martí de Centelles

Figaró

Fase 1

La Garriga

Les Franqueses del Vallès

Granollers-Canovelles

Parets del Vallès

Mollet Santa Rosa

Fase 2

Santa Perpètua de Mogoda

Montcada-Ripollet

Montcada Bifurcació

Barcelona

(diverses estacions)

L’Hospitalet

de Llobregat

Fase 1

Tram: Montcada -

La Garriga

Duració: 8 mesos

Afectats:

21.500 passatgers diaris

Fase 2

Tram: La Garriga -

Mollet Santa Rosa

Duració: 8 mesos

Afectats: 12.000

passatgers diaris

INTERRUPCIÓ

Tram: Vic - Balenyà-Tona-Seva

Duració: 4 i 5 d’octubre 2025

Afectats: 9.500 passatgers diaris

La Tor de Querol

Puigcerdà

Urtx-Alp

Planoles

Ribes de F.

Toses

Campdevànol

Ripoll

La Farga de Bebié

Sant Quirze de Besora

Torelló

Manlleu

INTERRUPCIÓ

Vic

Balenyà-Tona-Seva

Centelles

Sant Martí de Centelles

Figaró

Fase 1

La Garriga

Les Franqueses del Vallès

Granollers-Canovelles

Parets del Vallès

Mollet Santa Rosa

Fase 2

Santa Perpètua de Mogoda

Montcada-Ripollet

Montcada Bifurcació

Barcelona

(diverses estacions)

L’Hospitalet

de Llobregat

Fase 1

Tram: Montcada -

La Garriga

Duració: 8 mesos

Afectats: 21.500

passatgers diaris

Fase 2

Tram: La Garriga -

Mollet Santa Rosa

Duració: 8 mesos

Afectats: 12.000

passatgers diaris

INTERRUPCIÓ

Tram: Vic - Balenyà-Tona-Seva

Duració: 4 i 5 d’octubre 2025

Afectats: 9.500 passatgers diaris

4-5 d'octubre

El primer cap de setmana del mes d'octubre arrencarà amb els talls al pas de la R3 per Vic perquè els operaris puguin desplaçar les vies actuals uns metres més enllà per tal que les màquines puguin començar les grans obres previstes per continuar amb la prolongació de la via 3. És un moviment que ja es va fer a la R4 per construir la nova estació de Sant Feliu de Llobregat. Durant aquests dos dies, el 4 i el 5 d'octubre, quedarà interromput el servei entre Vic i Balenyà, però els viatgers podran fer el trajecte a bord d'alguns dels 10 busos que, segons Renfe, oferiran 15.000 places.

7 d'octubre- gener del 2027

Per problemes de logística i per evitar la coincidència amb altres obres, les de la duplicació de la via entre la Garriga i Parets començaran el 7 d'octubre, uns dies més tard del previst, per allargar-se 16 mesos, segons el calendari presentat per Renfe i Adif.

En una primera fase es tallarà el trànsit ferroviari entre les estacions de Montcada Bifurcació i la Garriga, que quedaran en via morta fins al maig del 2026. L'alternativa per cobrir aquest trajecte seran, de nou, els autobusos. Després de diverses anades i vingudes amb el pla alternatiu, finalment, i com ja es va fer en l'anterior tall, tindran parada a la Sagrera per fer viatges directes a la Garriga, Centelles i Vic, per una banda, i per l'altra també hi haurà vehicles que faran totes les parades del trajecte seguint la línia del tren, com s'ha pactat amb els ajuntaments afectats. En total, cada dia faran els trajectes 58 autobusos, lluny dels més de 100 busos planificats en un primer moment: Renfe assegura que en total s'oferiran més de 43.000 places, que estimen que seran suficients per atendre els usuaris habituals.

A partir del 2 de novembre la línia R7 (Fabra i Puig - UAB) deixarà de donar servei i Rodalies aconsella als viatgers que es derivin cap a la R4 a l'estació de Cerdanyola del Vallès.

Maig del 2026- gener del 2027

Un cop s'endrecin les vies del nus de Montcada, el maig del 2026 començarà la segona fase, que deixarà sense trens el tram entre la Garriga i Mollet Santa Rosa. En aquest cas també es mantindrà el pla amb autobusos.

Precisament, per evitar repetir problemes que s'han trobat amb altres execucions de grans obres, Renfe preveu obligar les companyies d'autobusos que guanyin el concurs públic (se sabrà dijous) que facin viatges amb els vehicles buits entre el 3 i el 6 d'octubre per assegurar-se que els conductors coneixen bé els trajectes i que es poden complir els horaris marcats, per no complicar així els transbordaments modals dels usuaris.

20-21 setembre i 6-11 de desembre

Les obres de soterrament de les vies, a l'altura de Montcada i Reixac, tindran dos talls programats. El primer és ben aviat, el cap de setmana del 21 i 22 de setembre, i el segon s'ha programat enmig del pont de desembre, entre el 6 i l'11 de desembre, per aprofitar la baixada del trànsit dels dies laborals. En tots dos casos, l'obra obligarà a fer en autobús el trajecte Sant Andreu - Mollet Sant Fost de la R2 Nord i el de Cerdanyola-UAB de la R7.

22-28 de setembre

Fora de la R3, Renfe i Rodalies també tenen previst rematar les obres de construcció de la nova estació de Castelldefels de la R2. Tot i que l'afectació durarà només una setmana, coincideix amb un tram en què els usuaris pateixen ja molts retards i, aquests dies, s'hi afegiran més inconvenients, ja que la línia quedarà interrompuda entre Sitges i Gavà.

Durant aquesta setmana, el tram afectat es cobrirà per carretera amb busos directes i minibusos que seguiran el trajecte ferroviari per la costa. Rodalies confia que en els trams on es manté el tren es pugui augmentar la freqüència de pas, mentre que també es veuran afectats els Regionals que uneixen Barcelona i les Terres de l'Ebre i Lleida. Per evitar un tap de trànsit, els viatgers tindran autobusos directes a la parada de Zona Franca de la L3 del metro de Barcelona.

El Govern fixa trobades quinzenals amb Renfe i Adif per coordinar les obres

El president de la Generalitat, Salvador Illa, i la consellera de Territori, Sílvia Paneque, s'han reunit aquest dimarts amb la direcció de Renfe i Adif per establir una millor coordinació en l'execució de les obres. La trobada ha servit per acordar quatre eixos per millorar la gestió i reduir les incidències i l'afectació als usuaris, segons ha explicat Paneque, amb reunions quinzenals entre les diferents administracions.

En primer lloc el Govern ha anunciat la constitució d'una oficina tècnica que "planificarà i coordinarà tot el conjunt d'obres". L'objectiu és construir calendaris que ajudin a no solapar massa actuacions i evitar tensionar massa el sistema. El nom del director i l'equip de 10 persones que formarà aquesta oficina es donarà a conéixer els pròxims dies. També es crearà un sistema únic d'incidències entre les diferents administracions que permetrà fer-ne una avaluació setmanal i s'incrementarà la seguretat i es farà un pla de tancament d'accessos a la infraestructura, per evitar el vandalisme.

Per últim la Generalitat, Renfe i Adif també s'han compromès a fer una millora en la gestió de les hores de tallers, amb un reforç de personal, per agilitzar reparacions i el manteniment dels combois. Amb tot plegat, el Govern espera que millori la coordinació i es prioritzi l'impacte sobre els passatgers i l'operativitat del servei.

stats