Quatre camions accidentats al dia: el perill de conduir per l'AP-7
El 36% dels conductors de vehicles pesants involucrats en xocs en aquesta autopista són estrangers
BarcelonaL'autopista AP-7 ha tornat a viure aquest dimarts una jornada caòtica de cues i retencions. El cap de setmana ja va ser especialment complicat, amb un camió cisterna que va bolcar i va provocar talls a la via a l'altura del Baix Ebre. Aquest dimarts l'epicentre també ha sigut a la mateixa comarca del sud del país i també ha sigut un camió que, per causes que s'investiguen, ha creuat la mitjana de l'autopista, ha xocat de forma frontolateral contra un altre vehicle pesant que anava en sentit contrari i també ha afectat un tercer camió que ha mirat d'esquivar-los i ha bolcat fora de la via. El conductor d'aquest primer camió ha perdut la vida en el sinistre. L'accident ha provocat talls en els dos sentits que han durat hores, amb retencions incloses que han superat els deu quilòmetres. Cap al migdia s'ha pogut reobrir un carril per banda, i ha millorat la circulació.
Els Mossos d'Esquadra han rebut l'avís del triple accident de matinada, a les 05:23 hores. Arran del sinistre s'han activat deu patrulles de la policia catalana, onze dotacions dels Bombers de la Generalitat i dues unitats del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). El tall a l'AP-7 ha obligat a fer desviaments obligatoris per la sortida 308 a l'Ampolla en sentit sud, i per la sortida 322 a l'Aldea en sentit nord cap a la N-340. Les previsions de reobertura eren complicades, però finalment al migdia s'ha pogut anar obrint al trànsit la via després d'una tasca intensa de retirada dels camions amb grues. Al vespre la circulació encara no és fluida i hi ha quilòmetres de conducció lenta.
El conductor finat és N.V., de 27 anys i veí d'Almeria. Per la seva banda, el conductor del segon camió implicat ha resultat ferit greu i els efectius del SEM l'han traslladat a l'Hospital Joan XXIII. El xofer del tercer camió implicat ha resultat il·lès. El sotscap d'intervenció de Bombers de guàrdia, Lluís López, ha assenyalat que la víctima mortal ha quedat atrapada sota la càrrega, i per poder-lo rescatar primer han hagut d'apagar l'incendi que ha provocat el xoc entre els dos vehicles.
Més camioners accidentats
Al seu torn, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, s'ha mostrat molt preocupat per aquests sinistres amb conductors de camions morts. Segons dades de l'1 de gener fins al 31 d'octubre, nou persones que viatjaven en camió han mort a les carreteres catalanes, el triple que l'any passat en aquest període. "Tenim un increment molt notable i això ens preocupa moltíssim", ha recalcat. Segons les dades a què ha tingut accés l'ARA, fins a 1.177 conductors de camions s'han vist implicats en accidents a l'AP-7. Són dades fins al 30 d'octubre i parlem de gairebé quatre sinistres cada dia. És la dada més alta de la sèrie dels últims anys.
Catalunya s'ha convertit en els últims anys en un punt neuràlgic del trànsit de camions, sobretot arran de l'alliberament dels peatges a l'AP-7. De les vint carreteres amb més trànsit de vehicles pesants de tot l'Estat, dinou són a Catalunya. I nou són trams de l'AP-7. Fonts de Trànsit adverteixen que darrere d'aquest augment de sinistres de camions hi ha diversos factors, com l'envelliment del parc de vehicles pesants, les llargues jornades laborals dels conductors i també el bescanvi de carnets entre diversos països. Això, afirmen les mateixes fonts, sovint comporta que per les vies catalanes hi condueixin persones que no estan familiaritzades amb la senyalització i la circulació del país.
Els camioners estrangers
De fet, el camió que va bolcar el cap de setmana a la mateixa autopista després de xocar amb un turisme venia de Lituània i el conductor era ucraïnès. Tot i que la seva documentació indicava que portava oli industrial, va resultar que la càrrega era de gasoil. Això va complicar les tasques de buidatge i neteja de la via. En aquest sentit, segons dades a les quals ha tingut accés l'ARA, pràcticament el 36% dels camioners implicats en accidents a l'AP-7 des del 2019 –les dades són sempre fins al 30 d'octubre per poder-ho comparar amb l'any en curs– eren d'origen estranger. Parlem de 2.190 conductors accidentats, i el gran gruix provenien dels països de l'Europa de l'Est (1.108).
La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha afirmat que des del departament d'Interior estan estudiant mesures a curt termini per reduir l'accidentalitat a l'AP-7. Entre aquestes mesures hi ha la de regular més la velocitat, posar més radars i augmentar el patrullatge dels Mossos. Des de principi d'any, 125 persones han perdut la vida en accidents a les carreteres catalanes interurbanes, segons el Servei Català de Trànsit. El 45% d'aquestes morts corresponen a col·lectius vulnerables i tres de cada deu són motoristes. En concret, hi ha 39 motoristes, tretze vianants i cinc ciclistes. El mes de setembre es va tancar amb quinze víctimes mortals a la xarxa viària interurbana catalana, gairebé el doble que en el mateix període de l'any passat.