Montserrat retorna a l'economia catalana vint vegades més del que genera

La fundació del monestir alerta que si continua la davallada turística necessitarà ajudes extres, després que el 2020 perdés el 70% dels visitants

2 min
El monestir de Montserrat.

MartorellMontserrat, com un dels grans pols turístics, va generar un volum de negoci de 314,5 milions d'euros el 2019. Són dades (prèvies a la pandèmia) d'un estudi elaborat per la consultora EY i encarregat per l'abadia, en què s'estima que l'impacte de l'activitat que envolta el monestir i la muntanya es multiplica gairebé per 20. És a dir, per cada euro que s'hi genera es retornen a la societat 19,6 euros, sigui de manera directa o indirecta.

La clau d'aquest èxit econòmic no és altra que el turisme, que es reflecteix en la xifra rècord dels 2,67 milions de visitants del 2019. Tres quartes parts van ser estrangers (dels Estats Units, Rússia i Corea del Sud, per aquest ordre com a grans emissors). La capacitat de despesa d'aquests turistes va a parar, en part, a les arques de les set societats de l'orde de Sant Benet Abadia de Montserrat, però l'informe també assenyala que es produeix un efecte multiplicador al territori més pròxim a l'emblemàtica muntanya i a tot Catalunya.

A l'espai de Montserrat els turistes gasten majoritàriament en restauració i hostaleria uns 168 milions d'euros, per bé que els beneficis es multipliquen més enllà dels límits de la muntanya, perquè aquests visitants lloguen cotxes i pernocten en hotels en altres indrets. En total, Montserrat va aportar al PIB català 314,5 milions d'euros el 2019.

Ocupació

Però més enllà dels diners directes, el monestir també aporta un benefici social en forma d'ocupació laboral. Dels 6.210 llocs de treball que giren al voltant de l'activitat montserratina, 655 són de personal de les pròpies instal·lacions i la resta, uns 5.500, corresponen als que es generen en les cadenes de proveïdors de diversos serveis i també de les empreses que atenen els visitants. Així, per cada lloc de treball propi creat se'n generen 8,5 d'indirectes, segons explica Antoni Capella, soci de la consultora EY, que augura que Montserrat és i continuarà sent un punt "crucial" per a visitants de tot el món atrets per la fe, la cultura i l'esport.

No obstant això, des de l'abadia volen pensar que la davallada, també històrica, del 70% de l'arribada de turistes durant el primer any pandèmic serà només una pedra en el camí, i per al 2022 confien que es consolidi la tímida recuperació de visitants d'aquest any i la caiguda sigui només d'un 30%. Per passar el vendaval que ha suposat el covid, la fundació del monestir ha demanat un crèdit ICO, "que és deute i s'ha de retornar", com ha explicat en la mateixa roda de premsa Ignasi M. Fossas, el majordom administrador del monestir de Montserrat. Si, per contra, les previsions no es complissin i la pandèmia no donés treva, "caldrien ajudes" extres, ha admès el responsable, perquè la situació financera seria "insostenible", ja que la caixa s'omple per la contribució turística.

stats