Societat 18/12/2019

El risc de patir un accident greu és alt al 30% de la xarxa viària catalana

La reducció del nombre de morts a les carreteres s'ha estancat lluny de l'objectiu europeu

M.o.
3 min
Imatge d'arxiu de dos cotxes a una carretera catalana.

BarcelonaLa C-58 entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès és el tram de carretera que concentra més accidents de trànsit greus i mortals. Un punt negre que es manté invariable els últims quatre anys. I el tram de la C-37 que enllaça Alcover i Valls és el que presenta un risc més elevat d'accidentabilitat greu. Així es desprèn de l'avaluació de carreteres que fa el consorci europeu EuroRAP, que compara el nombre d'accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims tres anys en un determinat tram amb el volum de vehicles que hi circulen. El Reial Club Automòbil de Catalunya (RACC) ha presentat avui les dades sobre la xarxa viària catalana després de l'anàlisi de més de 6.300 quilòmetres de vies interurbanes de diferents titularitats.

La primera conclusió de l'estudi és que en els últims quatre anys s'ha estancat la reducció del nombre de morts a les carreteres i que això fa difícil assolir l'objectiu europeu de baixar a la meitat les víctimes mortals que hi havia el 2010. La baixada assolida fins ara és del 28%. L'evolució de morts en carretera va marcar el seu mínim el 2014, amb 157, i des de llavors es manté en una xifra propera a les 200 (el 2018 van ser 192). Segons el president de

El risc de patir un accident és alt o molt alt al 30% de la xarxa viària catalana

L'altra gran conclusió és que el 30% de la xarxa catalana, uns 1.910 quilometres, presenta un risc alt (14%) o molt alt (16%) d'accident greu o mortal. Amb tot, la situació és millor que en el trienni anterior –amb una disminució del risc del 7,6%– a totes les demarcacions menys a Lleida, que continua sent la zona amb pitjors resultats i no millora respecte les últimes dades: el risc és alt al 29% de trams, i molt alt al 15%. L'informe evidencia que els accidents greus o molt greus han baixat un 3,4% en el trienni 2016-18 en relació a l'anterior tot i que hi hagut un increment de la mobilitat per carretera d'un 4,5%. Els quilòmetres amb un risc baix o molt baix de sinistres representen gairebé la meitat del conjunt de la xarxa. I l'amenaça de tenir un accident greu és quatre vegades més alta en una carretera d'un sol carril per sentit que en una autopista.

Accidents amb camions

Per valorar els trams amb més risc i més concentració d'accidents, l'estudi ha tingut en compte només les carreteres amb una intensitat mitjana de trànsit diari superior als 5.000 vehicles, de més de cinc quilòmetres de longitud i on, en els últims dos anys, hi ha hagut com a mínim, un accident greu. D'aquest filtratge s'obté una selecció de 220 trams i un total de 3.401 quilòmetres, que concentren el 80% de la mobilitat i el 64% dels accidents greus i mortals. El rànquing de trams amb més risc el capitaneja la C-37 entre Alcover i Valls, on destaca l'alta proporció de sinistres amb camions.

La carretera de l'Arrabassada (BP-1417) entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, després de tres anys consecutius com a zona de risc més alt, cau ara fins a la cinquena posició i queda al segon lloc de la llista la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès. Els deu trams de risc més alt són carreteres convencionals i cinc repeteixen respecte a la llista de l'any passat. La demarcació amb més trams al rànquing és Barcelona, amb sis, seguida de Girona amb tres i Tarragona amb un.

La llista dels trams que concentren més accidents per quilòmetre l'encapçala la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola amb una mitjana d'un accident greu o mortal a l'any per a cadascun dels set quilòmetres que comprèn. En el segon lloc hi ha la N-II de Montgat a Mataró i, de fet, tots els trams de la llista excepte dos es troben a la regió metropolitana de Barcelona.

Més accidents de moto

Els accidents que involucren motos i ciclomotors han crescut un 47% des del 2013 fins a arribar als 2.306 l'any 2018, dels quals 274 es van saldar amb morts o ferits greus, una xifra similar a la de fa cinc anys, cosa que trenca la tendència a la baixa dels últims estudis. En el 43% dels accidents greus s'hi va veure involucrada com a mínim una moto. I el tram que concentra més sinistres d'aquest tipus torna a ser la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola. S'ha de tenir en compte que aquesta tipologia de vehicles representa menys del 5% de la mobilitat global en carretera.

Per segon any consecutiu, el tram amb més concentració d'accidents de vehicles pesants és l’A-2 entre l’enllaç amb l’AP-2 i l'enllaç amb la B-20, que també es troba entre els trams amb més accidents de moto i ciclomotor.

L'estudi EuroRAP es publica a Catalunya cada any des del 2002 i compta amb la col·laboració del RACC, el departament de Territori i Sostenibilitat, el Servei Català de Trànsit i la Diputació de Barcelona.

stats