Salut

Desenvolupar una addicció i tenir èxit acadèmic comparteixen base genètica

Un estudi amb més de 1.400 diagnosticats identifica variants coincidents amb el rendiment educatiu baix i el trastorn de consum de substàncies

L'abús de l'alcohol acostuma a ser la porta d'entrada a una addicció de molts joves.
ARA
11/12/2025
2 min

BarcelonaHi ha factors genètics que influeixen simultàniament en el risc de desenvolupar un trastorn addictiu i en el nivell d'èxit educatiu. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi liderat per científics del Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR), que han descobert que algunes variants genètiques condicionen a una predisposició genètica més elevada a l'addicció i a una probabilitat més elevada de tenir un nivell educatiu més baix. La revista científica Addiction publica aquest dijous els resultats de la recerca, en què han participat més de 1.400 persones diagnosticades amb trastorns per consum de substàncies, com per exemple cocaïna, opiacis, cànnabis i sedants.

Els investigadors han fet una anàlisi completa de les variants genètiques d'aquestes persones anomenada estudi d’associació del genoma complet (GWAS) amb l’objectiu d’identificar aquelles variants que influeixen al mateix temps en el risc d’addicció i en l'èxit educatiu. Segons els autors, aquesta relació s’ha observat repetidament en estudis, però fins ara no hi havia evidència genètica sòlida que expliqués la seva coincidència. Amb els resultats de l'estudi finalment s'han detectat un conjunt de variants genètiques que incrementen el risc d’addicció i que, al mateix temps, s’associen a un nivell educatiu més baix.

Influència entre addicció i èxit educatiu

Aquestes variants genètiques no només tenen un paper rellevant en el desenvolupament del trastorn per consum de substàncies, sinó que també s’han relacionat amb una salut més dolenta i amb condicions socioeconòmiques més desfavorables. Malgrat la coincidència genètica identificada, l’estudi no resol la direcció de la influència entre addicció i assoliment educatiu, és a dir, no s'ha pogut determinar si menys nivell educatiu incrementa el risc d’addicció, si és l’addicció la que dificulta la trajectòria educativa o si totes dues coses són veritat.

"Encara que trobem evidència consistent de variants compartides; el nostre treball no pot determinar si menys nivell educatiu incrementa el risc d'addicció, si és l'addicció la que dificulta la trajectòria educativa o si les dues coses són certes", aclareix Marta Ribasés, investigadora principal del grup de Psiquiatria, Salut Mental i Addiccions del VHIR.

El treball s'ha dut a terme en col·laboració amb l'Àrea de Salut Mental del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBERSAM), l'Àrea de Malalties Estranyes del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBERER), l'Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de Califòrnia a San Diego.

stats