CRISI AUTOMOBILÍSTICA
Economia 24/09/2015

Cau l’home que va portar Volkswagen al cim de l’automoció

Winterkorn plega com a president del grup per un escàndol que encara es cobrarà més víctimes

Isaac Lluch E.f.
4 min
Cau l’home que va portar Volkswagen al cim de l’automoció

MunicVolkswagen està davant d’un canvi radical en la seva història. Martin Winterkorn, l’home que des del 2007 havia liderat el consorci i l’havia consolidat com el fabricant de cotxes més gran del món, va anunciar ahir que dimitia del seu càrrec de president. El motiu: l’engany sobre les emissions de gasos contaminants, les xifres de les quals l’empresa va manipular. Tot just feia 24 hores que Volkswagen havia titllat de “ximpleries” els rumors de dimissió quan, després de la reunió que va mantenir ahir el consell de vigilància del consorci en un lloc secret de Wolfsburg, el màxim executiu de la companyia automobilística va comunicar que deixava el càrrec.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“Estic consternat pel que ha passat els últims dies. Sobretot, estic desconcertat per la dimensió de les relliscades que s’han produït al consorci -va dir Winterkorn a través d’un comunicat-. Com a president, assumeixo la responsabilitat sobre les conegudes irregularitats dels motors dièsel, i per això he demanat al consell de vigilància acordar la finalització de les meves funcions. Ho faig en interès del consorci, tot i que no sóc conscient de cap comportament incorrecte”, va afirmar el mandatari.

“Volkswagen necessita aires nous, també pel que fa a la direcció. Amb la meva dimissió dono via lliure”, va assegurar Winterkorn, que també va exigir al consorci que mantingui “el camí escollit d’aclariment i transparència” davant l’escàndol de manipulació detectat als Estats Units. “Només així es pot recuperar la confiança. Estic convençut que Volkswagen superarà la crisi”, va concloure l’executiu, que, curiosament, s’ha quedat a les portes de prorrogar la seva vinculació al capdavant del consorci. El consell de vigilància de Volkswagen tenia decidit des de feia setmanes que demà es posaria sobre la taula l’allargament del contracte de Winterkorn fins al 2018, però, davant la magnitud de la crisi, el màxim òrgan de control de la companyia s’haurà de reunir ara per decidir qui en serà el pròxim president.

Segons una informació que va avançar dimarts el diari Tagesspiegel, sembla que el president de Porsche, Matthias Müller, serà l’escollit per rellevar Winterkorn. Ahir, però, el Consell de Vigilància de Volkswagen no es va voler referir a aquesta qüestió. El president d’aquest òrgan de control, Berthold Huber, va dir que s’havia acceptat “amb gran respecte” la dimissió d’un mandatari que “ha donat els guanys més grans i ha fet una feina excel·lent en els últims anys”. Huber va assegurar que Winterkorn no havia tingut coneixement de la manipulació de les dades d’emissions de gasos contaminants de vehicles dièsel als Estats Units. Segons una informació del Frankfurter Allgemeine Zeitung, el software utilitzat per falsificar les xifres és de l’any 2005.

La fiscalia investiga

Els membres de la cúpula del consell de vigilància van admetre que en els pròxims dies es podrien produir més relleus, a part del del president. “Tots els implicats en aquests fets, que han provocat enormes perjudicis a Volkswagen, seran demandats amb totes les conseqüències”, van comunicar. Després que Volkswagen reconegués haver manipulat onze milions de cotxes a tot el món amb un software per burlar les regulacions sobre les emissions de gasos contaminants, el fabricant automobilístic alemany s’enfronta a una sèrie de litigis que li poden sortir molt cars.

La Fiscalia de Braunschweig, pròxima a la ciutat de Wolfsburg, està examinant ara la instrucció d’un procés d’investigació contra els empleats de Volks-wagen que podrien ser responsables de les manipulacions.

Les autoritats estan verificant els fets tant per ofici com a causa de les demandes que estan interposant els ciutadans. Als Estats Units les multes que hauria de pagar Volkswagen podrien ascendir fins als 18.000 milions de dòlars (16.000 milions d’euros). I ja hi ha una quarantena de demandes conjuntes als EUA i el Canadà. Davant d’aquesta perspectiva, el consorci alemany crearà unes provisions de 6.500 milions d’euros. Des que es va donar a conèixer l’escàndol, la companyia ha perdut temporalment fins a 30.000 milions de valor a borsa, si bé ahir va aturar la seva caiguda lliure i va acabar guanyant un 5% al tancament de la Borsa de Frankfurt.

El ministre alemany de Transports, Alexander Dobrindt, va exigir a Volkswagen màxima claredat davant dels seus clients. El titular del govern de Merkel també va defensar-se de les acusacions “falses i indecents” d’Els Verds, un partit que sosté que el govern de Berlín estava al corrent de la manipulació del consorci automobilístic abans que sortís a la llum la investigació de les autoritats nord-americanes.

LES CLAUS

1. ¿Els competidors de Volkswagen estan lliures de sospites de trucatge d’emissions contaminants?

En principi, l’escàndol afecta només el grup Volkswagen, però el cas ha sacsejat tota la indústria i ha despertat els dubtes sobre si altres fabricants recorren també a trucs per rebaixar la informació real sobre les emissions de CO. Per ara, però, no afecta ningú més.

2. Dels 11 milions de vehicles que tenen trucades les emissions de gas, quants estan circulant per Espanya?

Encara és un misteri el nombre de vehicles del grup alemany venuts a Espanya amb aquest software. El ministeri d’Indústria ja ha creat una comissió per seguir el cas Volkswagen (en coordinació amb la UE) i ha sol·licitat a l’empresa que faci públiques les dades.

3. Què suposa per a Volkswagen perdre el seu primer executiu ara?

Winterkorn tot just havia situat Volkswagen aquest agost (dos anys abans del que s’havia fixat) com a primer fabricant de cotxes al món. La lluita amb Toyota és ferotge. El moment actual, a més, és especialment delicat per la frenada del mercat xinès, que ha sigut el motor del creixement.

4. Quins reptes haurà d’afrontar el seu successor?

A banda d’haver de gestionar les conseqüències de l’escàndol (pagar la sanció i fer els relleus interns que calgui), haurà de liderar dues revolucions de la indústria: expandir el cotxe elèctric i explorar els límits de l’automòbil connectat i la conducció autònoma.

stats