Pluja de milions de Volkswagen a Martorell

Seat rebrà la inversió més alta de la seva història: 3.300 M€ fins al 2019 per a recerca i quatre nous cotxes

Bufen vents d’optimisme a Seat. L’increment de les vendes durant els últims tres anys, la bona acollida del León al mercat -un vehicle concebut íntegrament al centre tècnic de l’empresa a Catalunya- i el rendiment de la planta de Martorell han fet que el grup Volkswagen aposti fort pel creixement de la seva única empresa que encara té pèrdues. Seat es prepara per fer el salt final cap a la sostenibilitat econòmica amb el llançament al mercat de quatre nous models en els pròxims dos anys. El president de la companyia, Jürgen Stackmann, va explicar ahir que la marca mai havia afrontat una bateria de novetats tan concentrada en el temps.

La primera de les novetats -i la única a la qual Stackmann va referir-se ahir obertament- serà el primer totterreny urbà Seat que es comercialitzarà a partir de l’estiu que ve. La fesomia del SUV (com es coneixen aquests models per les sigles en anglès: sport utility vehicle ) serà una incògnita fins al pròxim Saló de l’Automòbil de Ginebra, el març del 2016. Tot i el secretisme que envolta la resta de llançaments, és força probable que un sigui la versió petita del SUV. Seat fa mesos que treballa en el disseny d’aquest model malgrat que Volkswagen no hagi fet oficial que n’autoritzarà la comercialització. Les altres dues primícies per venir molt probablement seran els nous Ibiza i León, uns models que estan arribant al final del seu cicle de vida al mercat i necessitaran un redisseny per rejovenir-los.

Els plans de futur de Seat tenen el vistiplau del consorci alemany Volkswagen, que ahir va concretar que invertirà 3.300 milions en les instal·lacions de la marca a Martorell en els pròxims cinc anys. Això vol dir que Seat acapararà quasi el 80% dels 4.200 milions que Volkswagen va prometre fa pocs mesos a les seves plantes espanyoles, tant la de Seat com la de Volkswagen a Navarra. Els 3.300 milions representen un 40% més d’inversió de la que ha rebut Seat en els últims cinc anys.

El president de Seat va destacar la confiança que el grup alemany demostra en la seva filial amb aquesta injecció de recursos. “Hem crescut des del 2013 i hem convençut Volkswagen de la força de la marca”, va dir Stackmann. Rere els pròxims llançaments hi ha l’objectiu irrenunciable de tornar la companyia als guanys, una fita que no va concretar si espera aconseguir ja durant aquest any. “Estem en el bon camí i hi treballem”, va insistir.

Els desenvolupaments de nous vehicles comportaran també una ampliació de la plantilla d’enginyers que treballen al Centre Tècnic de Martorell. En concret, s’incorporaran aviat un centenar d’empleats que elevaran la plantilla total a un miler de persones. El cervell del disseny i innovació de Seat va néixer el 1975 i celebra aquest any el 40è aniversari.

Autoritats i queixes sindicals

El vicepresident de compres del consorci Volkswagen, Francisco Javier García Sanz, va apadrinar ahir les bones notícies que arriben des de Wolfsburg, on té la seu el grup automobilístic. El directiu espanyol de la multinacional va reiterar que Espanya és “un país clau en l’estratègia del grup”. Ho va fer davant del president del govern central, Mariano Rajoy, de visita ahir a les instal·lacions de Seat.

García Sanz va dedicar elogis al govern espanyol per les reformes fetes en els últims anys. “Visc a cavall d’Alemanya i Espanya i es percep el canvi i es posa com a exemple a seguir per altres països europeus”, va dir. També va demanar que les reformes no s’aturin aquí: “Cal avançar en un marc laboral i fiscal estable”, va afegir.

Rajoy també va intervenir per agrair al grup automobilístic i a tot el sector en general la seva aposta i ajuda en la sortida de la crisi a Espanya. La bona sintonia ente García Sanz i Rajoy no és nova. Ja va veure’s al maig, per exemple, quan el mateix directiu va anunciar la inversió milionària de Volkswagen aprofitant un dinar de la indústria de l’automòbil amb Rajoy durant el Saló de l’Automòbil de Barcelona.

Rajoy va emmarcar la seva visita ahir a Seat en la celebració del 40è aniversari del Centre Tècnic aquest any, però la proximitat amb la cita electoral del 27-S va fer que els treballadors el rebessin amb una protesta. Els sindicats UGT, CCOO i CGT van emetre un comunicat conjunt en què criticaven “l’ús polític de la inversió per part del PP”.

La protesta del grup de treballadors de Seat, feta darrere d’unes fortes mesures de seguretat, també va dirigir-se contra les polítiques que el govern espanyol ha impulsat aquesta legislatura, com la reforma laboral. Els sindicats van lamentar que, malgrat ser una acció “pacífica”, l’empresa no permetés cap contacte amb Rajoy i ell defugís acostar-s’hi per atendre’ls.

LES CLAUS

1. Per què és important aquesta inversió de Volkswagen a Seat?

Rere els 3.300 milions que el grup Volkswagen injectarà a Seat en els pròxims cinc anys hi ha una aposta clara pel seu futur. D’entrada, gran part dels recursos seran per al centre tècnic, que és on es conceben i desenvolupen els vehicles de futur de la companyia. D’aquest cervell de la marca, Seat ja ha confirmat que en sortiran quatre nous models en els pròxims dos anys. Són vehicles importants perquè la marca aconsegueixi sortir definitivament de les pèrdues que arrossega des de fa sis anys.

2. Quins seran els quatre nous models que es finançaran amb aquests recursos?

El primer serà el totterreny urbà (SUV) que arribarà al mercat l’estiu que ve i que serà l’entrada de la marca per primer cop en aquest segment del mercat, que és líder de vendes a Europa. Malgrat no haver-ho confirmat oficialment encara, és probable que aquest totterreny tingui més endavant un germà petit en el qual Seat sí que reconeix que treballa des de fa mesos. Faltarà, doncs, que Volkswagen li doni llum verda. Les altres dues novetats seran les noves versions dels seus models estrella, el León i l’Ibiza.

3. Tots els nous models es fabricaran a Catalunya?

Això serà una incògnita fins al final perquè l’estratègia del grup Volkswagen passa per buscar l’estalvi fent que en una mateixa fàbrica es puguin fer models de diferents marques. Exemples en són el futur totterreny de Seat, que sortirà d’una fàbrica txeca de Skoda, o l’Audi Q3 que es produeix a Martorell.

4. L’arribada de l’Audi A1 a Martorell entra dins d’aquesta inversió?

És probable que la producció de l’Audi A1 a la planta de Seat, que Volkswagen ha de confirmar aquesta tardor, estigui inclosa dins d’aquests 3.300 milions. El fet que Seat treballi per fer un totterreny urbà petit propi fa encara més rendible la inversió en una línia de producció nova en què el totterreny petit compartiria espai amb l’A1, que és del mateix segment.