Economia 03/10/2019

Els concessionaris alerten de noves deslocalitzacions d’empreses per l’impost català al CO2

Critiquen Colau per no haver consultat les restriccions del trànsit amb el sector

Xavier Grau
2 min
L'automòbil aporta el 12% del PIB espanyol i dos milions de llocs de feina, segons Fecavem.

BarcelonaLa patronal catalana d’empreses de concessionaris d’automòbils, Fecavem, creu que l’impost que vol aplicar el Govern a les emissions de CO2 portarà noves deslocalitzacions d’empreses, especialment les de flotes i de renting. Segons aquesta patronal, la fiscalitat a Catalunya i les restriccions a l’automòbil ja han portat a una primera deslocalització de les empreses de lloguer de cotxes. Segons Fecavem, el primer semestre del 2016 un 9% de les matriculacions a Catalunya les feien empreses de lloguer, i el segon semestre del 2018 ja només eren el 3%.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquesta patronal ha presentat al·legacions a l’impost a les emissions de CO2, en tràmit dins de la modificació de la llei de canvi climàtic, i proposa que en lloc de crear un impost nou es modifiqui l’actual impost de circulació, canviant el criteri actual de gravar la potència fiscal dels vehicles per un nou criteri que consisteix en gravar en funció de les emissions.

Segons Jaume Roura, president de Fecavem, cal reivindicar el paper de l’automòbil, un sector que aporta el 12% del PIB espanyol i dos milions de llocs de treball, en lloc de demonitzar-lo. La patronal atribueix la baixada de vendes d'aquest any, malgrat que l’economia encara creix, a la confusió que crea en els usuaris les informacions sobre les emissions.

En aquest sentit, Roura ha assegurat que el sector de l’automòbil només és el causant del 17% de la contaminació atmosfèrica a l’Estat, i tot el sector del transport del 24%, i que, per tant, hi ha altres mesures que es poden adoptar.

En aquest sentit ha criticat les restriccions a partir del gener a la ciutat de Barcelona per als cotxes més contaminants, argumentant que primer cal millorar les infraestructures de transport públic i donar ajudes per a la renovació del parc d’automòbils. A més, s’ha queixat que “l’Ajuntament no ha donat al sector cap opció per a pronunciar-se”.

Sobre l’impost a les emissions de CO2, Fecavem creu que la Generalitat pot recaptar uns 150 milions d’euros a l’any, amb quantitats per a l’usuari, en funció dels grams emesos per quilòmetre –els cotxes amb emissions inferiors als 120 grams en quedarien exempts–, entre 0,55 i 80 euros anuals. Una quantitat que Roura considera assumible per als particulars, però no per als gestors de flotes, que faran les matriculacions en altres comunitats.

A més, Fecavem alerta que l’impost podria aprovar-se abans de final d’any i el 2020 s’haurien de liquidar els anys 2018 i 2019, ja que va ser el 2018 quan va entrar en vigor la llei.

Per abordar aquests temes, Fecavem ha convocat per al 9 d’octubre una trobada de tot el sector, administracions i polítics al Palau de Congressos de la Fira de Barcelona, en el que pretén ser la primera edició d’unes jornades del sector batejades com a Automobile Talks.

stats