Automoció

Raquel Sánchez encara veu possible que Catalunya es quedi amb una de les grans fàbriques de bateries

La ministra de Transports defensa que seria una "molt bona inversió" per al país, que també vol ser una potència del vehicle elèctric

Ara
2 min
Treballadors muntant la bateria en un model ID3 a la planta de Volkswagen a Zwickau, la primera del grup que s’ha reconvertit totalment per fer cotxe elèctric.

BarcelonaLa ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat en una entrevista a Ràdio 4 que veu possible i manté l'esperança que Catalunya pugui comptar amb una de les dues grans fàbriques de bateries elèctriques que està previst que s'instal·lin a l'Estat espanyol durant els pròxims anys. "Tant de bo sigui així, és una de les opcions", ha afirmat la ministra.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tal com va avançar l'ARA, a l'Estat no hi haurà només una planta de bateries —com s'havia dit fins a la setmana passada—, sinó dues, i de gran capacitat. Seran gigafactories. El que encara no se sap o no ha transcendit és quines fàbriques es farien, en quines comunitats i en col·laboració amb quins fabricants, ja que el projecte està envoltat de secretisme i fonts oficials del ministeri d'Indústria remeten a les marques interessades.

De fet, la normativa dels PERTE (projectes estratègics per a la recuperació i transformació econòmica) fixa que primer s'ha de fer una proposta i que és després que el govern acaba triant les opcions que veu més sòlides. Això sí, des del ministeri responsable admeten un punt clau: "Hi ha diners per a dues grans fàbriques de bateries". Aquesta realitat concorda amb un pronòstic fet per la ministra de Transició Energètica, Teresa Ribera, en una entrevista a Levante la setmana passada: "És probable que hi hagi més d'una gigafactoria".

Entre el ball d'apostes, tot i les declaracions d'avui de Raquel Sánchez, fonts coneixedores del projecte van advertir a l'ARA que Catalunya mai ha estat entre les favorites al projecte i assenyalen que en l'àmbit institucional va cometre errors.

L'opció que a hores d'ara té més pes és la del País Valencià (en un municipi de tradició industrial com Sagunt) amb una segona a Extremadura, aprofitant la presència de mines de liti a la comunitat. Tot i la "competitivitat" de cada territori, Raquel Sánchez ha dit que, com a catalana, "no pot evitar expressar la il·lusió que li faria que s'instal·lés aquí" i ha remarcat que "seria una molt bona inversió", ja que Catalunya és "una potència en automoció i vol ser-ho també amb el vehicle elèctric".

stats