Tecnologia
Economia 02/08/2022

L'ACCO veu contrària a la competència la nova apli del taxi

El problema recau en l'obligatorietat de descarregar-se l'aplicació, ja que hi ha altres competidors privats

2 min
Un taxista treballant amb la mascareta posada.

BarcelonaL'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) vol obligar al sector del taxi a digitalitzar-se . Per fer-ho, ha posat en marxa una aplicació mòbil, Picmi Taxi, que permet als usuaris demanar un taxi des del telèfon. Però aquesta aplicació no serà voluntària per als taxistes. L'AMB ha canviat el Reglament Metropolità, afegint-hi l'obligatorietat per als taxistes d'utilitzar aquesta aplicació, que en un principi es posarà en marxa al mes de setembre. Això, segons l'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), és contrari a la competència, pel fet que ja existeixen altres aplicacions similars, amb el diferencial que són privades i de descàrrega voluntària.

La voluntat de l'AMB és, d'una banda, reduir la circulació dels taxis buits que busquen clients i, de l'altra, digitalitzar un sector que encara està molt endarrerit en termes de tecnologia. Aquesta notícia es dona unes setmanes després que la Generalitat hagi aprovat el decret que regula els vehicles de transport amb conductor (VTC) , i que amb tota probabilitat deixarà sense possibilitat d'operar en trànsit urbà les grans plataformes com Uber o Cabify, entre d'altres.

Moltes d'aquestes plataformes també ofereixen, a part dels seus propis conductors, servei de taxi mitjançant la seva aplicació , i també existeixen diverses aplis específiques per fer d'intermediari entre taxistes i clients. Justament aquest punt és el que preocupa a l'ACCO: si tots els taxis de l'AMB estan obligats a utilitzar el Picmi Taxi, aquestes plataformes queden fora de joc. El comunicat de l'ACCO especifica que "el nou deure imposat als taxistes vulnera el principi de neutralitat competitiva i és discriminatòria respecte de la resta d’operadors en el mercat de la mediació".

Les solucions de Competència

L’ACCO proposa dues alternatives concretes. La primera seria que el Reglament obligués els taxistes a tenir instal·lada com a mínim una (qualsevol) de les aplicacions de mediació autoritzades per l’Institut Metropolità del Taxi –"d’aquesta manera tots els operadors competirien en igualtat de condicions i s’incentivaria l’ús d’aquestes aplicacions per part dels taxistes", explica–. I la segona consistiria en no incloure al Reglament Metropolità del Taxi l’obligació de disposar de Picmi Taxi, i que aquesta apli competís amb la resta d’operadors d'acord amb els mèrits de la plataforma, en qüestions com la qualitat, el preu, innovació, funcionalitat, accessibilitat, etcètera.

Veus de les aplicacions privades del sector consultades per l'ARA consideren que Picmi Taxi "no anirà enlloc, serà un fracàs segur". Les mateixes veus critiquen que el fet de "prohibir –o pràcticament prohibir– una sèrie de plataformes a base de regulació pel fet de ser privades i, per una altra banda, impulsar-ne d'altres públiques i pròpies és, com a mínim, reprovable". Alhora, una altra de les observacions que fan és la incapacitat de pagar des de Picmi Taxi, cosa que asseguren que "no funcionarà perquè és un dels principals valors que tenen aquestes aplicacions, el fet d'estalviar a l'usuari el tràmit de pagar físicament".

stats