De Meo marxa de Seat per anar a Renault

El president de l'automobilística tanca a Alemanya la seva marxa

ALBERT MARTÍN / ELISABET ESCRICHE

Seat, la primera empresa catalana en ocupació amb més de 15.000 treballadors, s'ha quedat sense president. Segons ha avançat l'ARA, Luca de Meo ha comunicat aquest dimarts a la seu de Volkswagen a Wolfsburg (Alemanya) que deixa la companyia després d'estar més de quatre anys al seu capdavant. Amb aquesta decisió, De Meo fa un primer pas per tancar el seu fitxatge per Renault com a conseller delegat. La contractació, però, segons han explicat fonts del sector a aquest diari, podria trigar mesos o, fins i tot, un any a materialitzar-se, perquè De Meo, tal com recullen algunes de les clàusules del seu contracte, hauria d'estar uns mesos inactiu abans d'incorporar-se a una altra empresa del sector automobilístic.

Seat ha confirmat la notícia en un breu comunicat en què assegura que el ja expresident de Seat "ha deixat la companyia a petició pròpia i de mutu acord" amb el grup Volkswagen. La companyia també afegeix que seguirà formant part del grup "fins a nou avís". Aquesta continuïtat, segons han explicat les mateixes fonts, servirà precisament per negociar de quina manera es materialitzarà el seu adeu definitiu de la companyia.

Alhora, Seat ha anunciat que el seu vicepresident de finances, Carsten Isensee, ocuparà la presidència en funcions fins que es doni a conèixer el nom del nou president i ha afegit que aquesta reorganització del comitè executiu és efectiva des d'aquest mateix dimarts. La intenció de la companyia –expliquen les fonts– és que l'operació de trobar el successor de De Meo no s'allargui en el temps. Seat no descarta promocionar algú del grup Volkswagen, tal com va fer amb el mateix De Meo, i el seu predecessor, Jürgen Stackmann, o fitxar algú del sector, com va ser el cas de James Muir, que venia del grup Mazda Motor Europe.

El comitè l'empresa ja ha fet un comunicat reclamant al grup Volkswagen que el substitut tingui "el mateix perfil" que De Meo, una petició que ja ha fet arribar al consorci alemany. Els representants dels treballadors, a més, han lamentat la seva marxa i han destacat que "ha portat la marca al punt més alt". "No és una bona notícia. Estarem molt atents i serem molt exigents quan toqui decidir qui serà el seu substitut", ha assegurat el president de comitè, Matías Carnero.

Carnero ha recordat que, sota la presidència de De Meo, Seat ha batut rècords de producció i vendes. L'èxit de l'executiu és indiscutible: Seat ha tancat el 2019 amb unes vendes de 119.982 vehicles a l'Estat, un 4,3% més que l'any anterior, cosa que representa la xifra més alta dels últims deu anys. A més, els beneficis de l'empresa l'any 2018, l'últim exercici fet públic, van ser de 300 milions d'euros.

De fet, sota la presidència de l'expresident de Seat, que va assumir el càrrec el setembre del 2015, l'empresa automobilística ha anunciat el llançament de sis nous models de vehicles elèctrics i híbrids endollables fins al 2021. Entre aquests vehicles hi ha la versió elèctrica del Seat Mii i el Seat el-Born.

A banda de les vendes, un dels principals èxits de De Meo durant aquests poc més de quatre anys ha sigut vincular Seat a Barcelona de manera explícita i inequívoca.  També s’ha trencat una vella tradició de la marca, que durant 30 anys va anomenar els seus models amb noms de ciutats espanyoles sense triar-ne mai cap de catalana: amb el directiu s’han batejat el Seat Tarraco i el Seat el-Born. Tampoc cal oblidar que malgrat les pressions rebudes per part del govern espanyol, i fins i tot de la Casa del Rei, De Meo es va resistir a treure la seu de Catalunya. En declaracions durant l'acte anual de presentació de resultats, De Meo va assegurar que l'empresa mantindria la seu a Catalunya "mentre el debat polític no afecti la seva activitat".

Al sector també s’assenyala que mantenir l'aposta pels totterrenys urbans del seu predecessor ha sigut un clar encert, així com l'impuls de la primera motocicleta totalment elèctrica, i, fins i tot, vehicles disruptius com el patinet elèctric.

Els últims mesos de presidència, però, també ha hagut de gestionar l'aturada de producció per la vaga convocada després de la sentència del Procés i incidents com l'incendi d'un dels seus principals proveïdors, Faurecia, que va provocar que la companyia automobilística aturés part de la producció durant una setmana

Superlópez plana sobre l’adeu de De Meo

Les ofertes del sector

La de Renault no ha sigut la primera oferta que ha rebut De Meo estant al capdavant de Seat. Audi va intentar-ho amb l'objectiu de rellançar la marca i Fiat el volia com a substitut del difunt Sergio Marchionne.

Segons mitjans francesos, Renault li ha ofert a De Meo la direcció general del grup francès per un termini de dos anys i, posteriorment, la presidència de Renault-Nissan-Mitsubishi, just el mateix càrrec que va ocupar Carlos Ghosn

Si finalment es tanca el seu fitxatge amb Renault, De Meo tornarà a la companyia on es va iniciar professionalment fa 25 anys al sector automobilístic. Entremig també va treballar per Toyota, Fiat, Volkswagen i Audi.