Moda

La transformació de Mango

La firma de moda catalana treu tres noves línies de negoci i impulsa aliances per diversificar-se en plena pandèmia

3 min
La botiga de Teen que Mango té a la Rambla Catalunya

BarcelonaDesprés de tres anys de pèrdues i de tocar fons el 2016, el 2019 la cadena de moda catalana més important, Mango, aconseguia tancar l’any amb xifres positives. Però va arribar el covid i la multinacional, de la mateixa manera que totes les empreses del sector, va tornar a les pèrdues (110 milions d’euros el 2020). La companyia, però, ha decidit posar la cinquena marxa en plena pandèmia per capgirar la situació, i en només un any ha diversificat el seu negoci a través de noves col·leccions i amb acords amb altres grans empreses.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Fa just un any que la marca que dirigeix Toni Ruiz anunciava el llançament d’una nova línia, Teen, dedicada a adolescents d’entre 11 i 15 anys. D’aquesta manera ampliava la seva col·lecció de moda per a nens, que se centralitzava fins llavors només en Mango Kids. De moment ha obert quatre botigues temporals, de colors cridaners i interactives. La primera va ser la de la rambla de Catalunya a Barcelona, i les altres tres són a Marbella, Maó i Granada. Abans que acabi l’any preveu inaugurar-ne quatre més. En aquest cas a Madrid, Sevilla, València i una segona a Barcelona. “De moment no tenim previst obrir-ne fora d’Espanya”, deixa clar a l’ARA el conseller delegat de Mango, Toni Ruiz.

Mig any després de Teen la multinacional anunciava una nova col·lecció, en aquest de roba per a casa, Mango Home, l’equivalent al Zara Home del grup Inditex. Va començar amb roba de llit i s'ha anat ampliant amb productes d’altres espais de la casa com la cuina o el bany. A diferència de la línia Teen, però, de moment l’empresa descarta obrir botigues físiques. El que es farà serà posar una mostra d’aquesta col·lecció en algunes botigues de roba abans que acabi l’any. La venda, però, serà bàsicament online i se centrarà en el mercat europeu.

 

L’últim anunci el va fer fa dues setmanes. Es tracta d’una nova marca de moda femenina independent de la de Mango. Es diu Alter Made, té pàgina web pròpia i oferirà una col·lecció de moda sostenible. Seran peces de fons d’armari, atemporals i d’alta qualitat. Les que s’avancen a la pàgina web oscil·len entre els 60 euros i els 390 euros. “La producció serà més petita”, puntualitza Ruiz, i se centrarà a Europa i Turquia. Concretament, el primer llançament estarà format per 120 peces. La venda serà exclusivament online i es preveu posar-la en marxa aquest novembre a Espanya, França, Alemanya i els Països Baixos. L’objectiu de la companyia és facturar 25 milions d’euros en tres anys amb aquesta marca, que té com a responsable Alejandra Mur, fins ara la directora de compres de la línia Woman.

La companyia també ha tancat un acord aquest últim any amb Intimissimi, propietat del grup Calzedonia, per vendre la roba de la firma italiana a la pàgina web de Mango durant els pròxims tres anys. Ruiz confirma que tenen un “petita llista” d’empreses interessades en fer el mateix pas i que estan estudiant altres possibles acords. “Són empreses interessants i líders en categories que nosaltres no tenim”, explica sense voler avançar noms. Entre aquestes podria haver-hi una marca de roba esportiva.

Però enmig d’aquests llançaments també hi ha hagut una desaparició. La de la firma de talles grans Violeta, que s’ha integrat a la col·lecció de dona, que passa a vendre fins a la talla 54. El motiu no és cap altre que abaratir preus, ja que Violeta feia servir un patronatge i teixits diferents dels de Mango, fet que encaria el producte final.

40% de vendes online

Tot i que aquesta diversificació fa pensar en el grup Inditex, Ruiz assegura: “No mirem gaire enfora perquè acabes perdent identitat”. El conseller delegat de Mango afegeix que és aviat per fer balanç de com estan anant aquests llançaments, que de moment acaben aquí. Ara bé, també deixa clar que si algun no funciona faran marxa enrere. Pel que fa a les vendes d’aquest any, a l’espera de l’últim trimestre (el més fort), creu que es complirà l’objectiu que el 40% siguin online. Tot i això, deixa clar que se seguirà apostant per la botiga física, en plena transformació: “És un model figital (físic i digital)”.

Noves línies de negoci

  • Teen

Està destinada exclusivament a un públic adolescent d'entre 11 i 15 anys. Actualment ja compta amb quatre botigues temporals i preveu obrir-ne quatre més abans que acabi l'any. Totes estaran ubicades a Espanya, ja que de moment la companyia no preveu fer el salt a l'estranger.

  • Mango Home

Seria l’equivalent a Zara Home però sense botigues físiques pròpies. El que farà Mango és posar una mostra de la col·lecció en algunes de les seves botigues de roba. La venda, però, es preveu que sigui sobretot online.

  • After made

És l’última que s’ha anunciat. Es tracta d’una marca atemporal, de fons d’armari, d’alta qualitat i amb preus més elevats que els de Mango. El seu llançament serà el novembre també online i es vendrà només a Espanya, França, Alemanya i els Països Baixos.

L'adeu a Violeta

La firma de talles grans que va obrir Mango, Violeta, desapareix. La companyia ha decidit aquest any tancar totes les botigues i integrar les talles grans als establiments de la seva col·lecció general de dona, Mango Woman, on ja es pot trobar fins a la talla 54. 

Violeta va néixer l’any 2013 i oferia les talles que anaven de la 40 fins a la 54. La seva impulsora va ser Violeta Andic, neboda del president de la companyia, Isak Andic. L’executiva va abandonar Mango el juliol del 2019, segons la companyia per “motius personals”, tal com va avançar l’ARA. Dos anys després Violeta Andic, que s’ha traslladat a viure a Jerez, ha tornat al sector de la moda i ha llançat la marca Gavriella en aliança amb una dissenyadora de moda flamenca, Rocío Peralta, segons explica el portal Modaes.

stats