RCD Espanyol
Esports RCD Espanyol 21/11/2023

L’Espanyol troba a Amèrica les palanques que no arriben de la Xina

El club blanc-i-blau comença a capitalitzar la febre pel Mundial 2026 amb col·laboracions que van més enllà de simples patrocinis

3 min
Riviera Maya i Stage Front són els principals socis comercials de l'Espanyol

BarcelonaL’Espanyol busca –i comença a trobar– a Nord-amèrica els recursos econòmics que no aconsegueix de la Xina. L’entitat blanc-i-blava ha trobat a l’altra punta de l’oceà Atlàntic dues palanques que poden ajudar-lo a reflotar una economia que acumula unes pèrdues de 54 milions en els últims tres anys per la pandèmia i els dos descensos. 

Uns resultats que han portat Chen Yansheng a tornar a endeutar el club –que ha aconseguit 34 milions través de dos préstecs– per recuperar liquiditat. El propietari de Rastar Group, que busca noves vies per aportar recursos a l’Espanyol, ha començat a capitalitzar la febre pel futbol que es viurà d’aquí dos anys i mig als Estats Units, Mèxic i el Canadà, països organitzadors del Mundial 2026.  

Un any després de trencar les converses amb el fons inversor nord-americà MountainStar Sports Group per la venda del club, l’entitat espanyolista va trobar a l’altra banda de l’Atlàntic un interessant aliat, Stage Front, empresa nord-americana especialitzada en la venda d’entrades en esdeveniments esportius amb qui ha firmat un acord de naming rights fins al 2028 que li proporcionarà prop d’un milió d’euros a Segona Divisió i dos milions –podrien acostar-se als 2,5 si es compleixen algunes variables– quan torni a Primera. 

Una CE Dani Jarque a la mexicana 

A aquest suculent acord, se n’hi suma un altre força profitós, tant des del punt de vista econòmic com esportiu i de marca: una rèplica de la Ciutat Esportiva Dani Jarque a Mèxic que s’emmarca en la relació que el club manté amb l’estat de Quintana Roo des del 2011, quan va començar a lluir Cancun al frontal de la samarreta del primer equip. La destinació turística va cedir aquest espai a Power8 el 2014, quan va reubicar-se a la màniga, però el 2017 va tornar a ser el patrocinador principal després de signar un contracte de patrocini per a sis temporades a canvi d’uns dos milions anuals, entre fix i variables. 

L’acord expirava aquest estiu, però l’Espanyol va aconseguir ampliar-lo fins al 2024, com a mínim, a canvi de la participació en un nou complex esportiu. Aquesta iniciativa permetrà elevar els ingressos ordinaris de l’Espanyol, reduir la dependència de la venda de futbolistes i potenciar la marca del club globalment. Les parts encara no han facilitat la inversió total que requerirà aquest projecte, que serà finançat per l’estat mexicà, l’Espanyol i altres socis amb qui s’està negociant.

“L’Espanyol posarà diners per accedir a una part dels terrenys i de l’explotació del negoci. És un projecte molt interessant, amb una rendibilitat que val la pena”, indiquen fonts del club blanc-i-blau. L’Espanyol hi destinarà una petita part dels més de 54 milions que rebrà gràcies a l’acord amb CVC i que haurà de destinar a partides com infraestructures i millora del negoci. D’aquesta bossa també en sortiran els fons que s’invertiran en una altra ciutat esportiva blanc-i-blava a Catalunya. 

El projecte, que encara s’està definint, tindrà cinc camps de futbol, a banda d’altres espais polivalents. Es preveu que els primers serveis estiguin operatius a finals del 2024. Serà a partir d’aleshores que l’Espanyol començarà a facturar. 

L’espai servirà per potenciar la imatge de l’estat mexicà com a destinació turística esportiva. S’espera que, amb l’excusa del Mundial, aculli estades de seleccions i de clubs d’elit que vulguin fer-hi la pretemporada, així com d’equips no professionals de Quintana Roo. “Ens focalitzarem en el talent local. Actuarà com a espai de formació per als nens dels clubs dels municipis d’aquest estat. A banda dels joves, s’hi podran formar tècnics a partir del nostre know how”, indiquen fonts del club. Un pas més per maximitzar el valor d’una aliança que ja no es limita simplement a un patrocini comercial.

stats