Mèdia 08/03/2016

Nova estocada en una TVE en crisi

El probable adéu de Bertín Osborne deixarà la pública sense el seu màxim reclam

Albert Castellví Roca
3 min
Encara hi ha 7 capítols pendents d’emetre’s: demà, Bertín Osborne entrevista Juan y Medio.

BarcelonaBertín Osborne es va convertir al setembre en el gran salvavides de Televisió Espanyola per a aquesta temporada, però mig any després el presentador està a punt de transformar-se en un nou malson per a la cadena pública. El seu programa d’entrevistes, En la tuya o en la mía, ha sigut la gran revelació del curs televisiu a Espanya, però en un gir inesperat dels esdeveniments TVE podria veure com, d’aquí poques setmanes, el format desapareix de la seva graella per instal·lar-se a la d’algun canal privat.

La causa d’aquest possible comiat és un distanciament entre la productora Proamagna, responsable del format, i la televisió pública, derivat de la decisió que va prendre el 25 de febrer el consell d’administració de Radiotelevisió Espanyola de renovar En la tuya o en la mía. La productora, però, reclamava que se li atorgués una nova temporada completa, de 18 entregues, i davant la negativa de TVE a acceptar aquestes condicions va decidir començar a buscar una nova cadena que estigués interessada en el format. Des de Proamagna es manté encara el silenci sobre el futur de l’espai, però aquest cap de setmana el mateix Osborne explicava al portal Ecoteuve que s’havien obert negociacions amb els principals grups privats espanyols -Mediaset, Atresmedia i, fins i tot, Movistar+, cosa que implicaria portar el format a la televisió de pagament- i també amb alguna cadena de Miami.

El contracte entre la productora i TVE s’acaba el dia 30, per bé que, si es manté el ritme d’emissió d’un capítol per setmana, el programa es mantindrà en antena fins al 20 d’abril, ja que encara hi ha set entregues pendents d’emetre’s. Fins a finals d’aquest mes, doncs, hi hauria temps per reconduir la situació, però de moment la cadena ja ha fet un moviment que apunta més aviat en sentit contrari: ha sol·licitat a l’oficina de patents del ministeri d’Indústria el registre del títol En la tuya o en la mía en TVE, en el que sembla un intent desesperat per conservar el nom del format -propietat de la productora- en cas que Osborne se’n vagi. La petició es va presentar el 16 de febrer -dues setmanes abans que les desavinences es fessin públiques- i encara se n’està tramitant l’aprovació. La gran similitud entre la marca que es vol quedar TVE i la que ja té registrada Proamagna pot provocar que finalment s’acabi rebutjant la sol·licitud i la cadena es quedi sense el nom.

L’únic encert de la temporada

Fins ara, En la tuya o en la mía havia suposat una alegria important per a TVE, que els últims anys ha anat escassa de bones notícies: amb 3,4 milions d’espectadors i un 18,8% de quota de pantalla mitjana és l’única novetat d’aquesta temporada que ha triomfat. A l’altre costat de la balança hi ha títols com Esto es vida i Cuestión de tiempo -que van punxar estrepitosament a la tarda, fins al punt que el segon va durar només dues setmanes- i les sèries Olmos y Robles i Carlos, rey emperador, que sense ser grans fracassos s’han quedat lluny dels registres desitjats. I aquesta situació no és nova: durant els últims tres anys la llista de fiascos és llarga - Así de claro, La alfombra roja Palace, Entre todos, Uno de los nuestros o Hit, la canción, per exemple- i la d’encerts es limita a tres formats: MasterChef, Isabel i El Ministerio del Tiempo.

Per això, si Osborne acaba trobant un nou soci -cosa que li hauria de ser fàcil, tenint en compte el bon rendiment del programa- i es consuma el canvi de cadena, la seva marxa serà un cop especialment dur per a la graella de La 1, que en termes d’audiència està passant per un dels pitjors moments de la seva història: de setembre a febrer la cadena acumula un share mitjà del 9,9%. Es tracta del registre més baix assolit fins ara per la pública a aquestes altures de la temporada, i si s’acaba confirmant -encara falten quatre mesos per tancar el curs, però la primera setmana de març s’ha saldat amb un 9,8%- serà el primer cop que La 1 es queda per sota del 10% de share, precisament l’any del seu 60è aniversari.

stats