La televisió homenatja Dalí
Diversos documentals el recorden demà 25 anys després de la seva mort
Barcelona.El surrealisme que inunda algunes graelles de la televisió actual no té res a veure amb el que va situar Salvador Dalí al capdamunt de l'escena internacional d'aquest moviment artístic. Vint-i-cinc anys després de la seva mort, les televisions públiques espanyola i catalana se centren en la seva figura i en la seva obra i el situen en pantalla, un cosmos davant del qual el geni de Figueres s'hauria fixat molts cops si no hagués mort el gener del 1989, als 84 anys.
El 33 dedica al mestre del surrealisme dos documentals aquest diumenge: Dimensió Dalí i Dalí Nostrum. Dues cintes que es fixen en l'artista des de diferents perspectives i que comencen a emetre's a les 22.15 hores.
Dimensió Dalí, el primer, mostra la influència de la ciència en la vida i l'obra de Salvador Dalí. L'artista sentia una profunda passió per la ciència, cosa que va quedar reflectida en la seva obra, que assenyala alguns dels principals descobriments científics del segle XX: la psicoanàlisi, la teoria de la relativitat, la fissió de l'àtom o la mecànica quàntica. D'altra banda, la cadena explica que el documental permet interpretar algunes de les seves obres a partir "d'una nova perspectiva" i, a més, "revela un aspecte desconegut fins ara" de l'artista. Aquesta coproducció de Media 3.14 i TVC compta amb la direcció de Joan Úbeda, el guió d'Eli Pons, la realització de Susi Marqués, la producció de Montserrat Bartuí i el muntatge de Maria Di Masso.
Dalí Nostrum, en canvi, pretén acostar-se a la figura del pintor centrant-se en la seva personalitat. Així, repassa els principals aspectes que van ajudar a configurar la persona. Fa aquesta revisió en forma de blocs temàtics, introduïts per obres pictòriques significatives de l'artista: les relacions familiars, la convivència amb Gala, l'amistat, els diners, la religió, el sexe, la família, el menjar i l'Empordà són els elements utilitzats per desconstruir-lo.
El reportatge explica com Dalí utilitza la seva terra natal per arribar a la universalitat des d'un localisme militant. Respecte als amics, per exemple, el documental defensa que Dalí "tendia només a utilitzar les persones del seu entorn". La cinta, realitzada per Oriol Bramona, també és crítica respecte a la imatge de l'artista. Diu que "ell mateix la dissenya en funció dels èxits que li reporta".
No obstant, la televisió pública catalana no és l'única que homenatja el pintor empordanès. TVE ja va emetre dimecres un especial La noche de... presentat pel director d'informatius i continua aquest diumenge amb l'emissió de La mitad invisible, a La 2 a les 20.00 hores.
El programa arrenca amb una pregunta: ¿la casa de Portlligat és una obra d'art? Aquest és el punt de partida d'un recorregut en el qual es descobrirà què va ser i què va significar aquesta casa per al pintor surrealista. Juan Carlos Ortega, el presentador, anirà a la casa. Des d'allà, guiat per la seva curiositat, arribarà fins a la tomba de Lidia, la dona que va vendre aquesta barraca a Dalí, i fins a la barca en què Gala i Dalí passejaven per la badia.
En la seva recerca, a més, Ortega parlarà amb els treballadors que ampliaven la casa hivern rere hivern i amb experts, amics com Ricard Mas, Òscar Tusquets, o un dels seus secretaris personals, Enric Sabater.
Però RTVE ha preparat més que una programació especial: ha elaborat un documental interactiu en què explicaran en què consisteix el mètode paranoic-crític de Dalí. Entre altres continguts, a Rtve.es/dali es pot interactuar amb obres de la talla d'El gran masturbador i descobrir els mons que omplen les seves pintures a través de jocs.