18/10/2021

Les teles privades fan desaparèixer el Castor i Florentino

2 min
L'informatiu de Televisió espanyola.

Dilluns arrencava el judici pels més de 500 sismes provocats per la injecció de gas a la plataforma Castor l’any 2013 . El Telenotícies migdia de TV3 va obrir amb aquesta notícia i hi va dedicar vuit minuts d’atenció. Xavi Coral va resumir el cas ajudat d’uns gràfics que recollien la imatge i el nom dels dos únics acusats, i en un croquis es representava l’afectació d’aquests sismes. També van connectar en directe amb la corresponsal al País Valencià, Pepa Ferrer, i vam veure la crònica de la periodista Marta Planellas per abordar els detalls de la primera sessió del judici. Un reportatge explicava la dimensió econòmica del projecte Castor, i aclaria el periple judicial al voltant de la milionària indemnització que l’Estat hauria de pagar als propietaris de l’empresa. TV3, per cert, citava el nom del principal inversor, Florentino Pérez. 

L’altre informatiu que es va fer ressò de la celebració del judici va ser el Telediario de La 1. Van dedicar dos minuts a la informació recordant el cas i les protestes dels veïns que se’n van derivar, i va fer referència als centenars de sismes i els danys físics i psicològics causats a la població del Baix Maestrat i del Montsià. En la notícia no citaven en cap moment el nom de Florentino Pérez, però sí que van citar l’empresa ACS com a principal propietària d'Escal, la responsable del projecte Castor. 

Contràriament, les televisions privades espanyoles no van informar de l’inici del judici del projecte Castor. A La Sexta, en les dues hores i trenta-set minuts que dura Al rojo vivo, Antonio García Ferreras, home proper a Florentino Pérez, no va tenir temps de recordar el judici per un cas que va provocar 552 sismes. Això sí, es va recrear llargament i amb el sensacionalisme habitual en els sismes ocasionats pel volcà de La Palma, que fa setmanes que duren. En les edicions del migdia, ni l’informatiu de La Sexta, ni Antena 3 noticias, ni Informativos Telecinco tampoc van recollir la informació.

Dilluns al migdia les teles privades van censurar una informació important, demostrant, amb una claredat demolidora, al servei de qui treballen. Fer desaparèixer una notícia que no només implica una negligència empresarial que va posar en risc la ciutadania és escandalós. Però si hi afegim que els fets impliquen una indemnització milionària que ha de pagar l’Estat a l’empresa responsable i que, a sobre, es va intentar carregar la morterada a la factura del gas dels ciutadans, encara és més greu. 

Mentre Atresmedia i Mediaset demostren que els seus criteris informatius prioritzen els interessos empresarials, les televisions públiques tenen el deure d’aplicar criteris periodístics pensant sempre en el servei al ciutadà. Caldran dies per dirimir qui són els culpables dels sismes del 2013, i encara falta més temps per saber qui pagarà la factura d’aquest despropòsit. Però de moment el judici del projecte Castor ja ha servit per recordar per què són importants les televisions públiques.

Mònica Planas és periodista i crítica de televisió
stats