Així va el viatge de Salvador Illa a la Xina: cursos de català, una inversió a Cornellà i reunions amb el Partit Comunista
El president ofereix Catalunya a la Xina com a "porta d'entrada a Europa i un pont a Sud-amèrica i al nord d'Àfrica"
BarcelonaEl president de la Generalitat, Salvador Illa, està decidit a expandir la influència de la Generalitat i de les empreses catalanes al continent asiàtic. Amb aquesta idea va aterrar la setmana passada a la Xina, on continua de viatge oficial, després del que ja va fer al Japó i a Corea a finals de maig. La Generalitat treballa en un pla estratègic per aprofundir en les relacions amb aquest continent i durant el viatge Illa ja ha anunciat un element que hi tindrà un paper clau: l'obertura d'una delegació de la Generalitat a Pequín, la qual cosa ampliarà fins a 22 la xarxa d'oficines del Govern a l'estranger. És una aposta per l'acció exterior que quedava recollida a l'acord d'investidura amb ERC i que el PSC fa seva per obrir nous mercats i promoure els interessos de Catalunya de bracet amb el govern d'Espanya. Ara bé, què més ha fet el president en aquest viatge?
Aquest dijous, en una conferència davant d'un centenar d'empresaris a Shanghai, Illa ha ofert Catalunya a la Xina com "una porta d'entrada a Europa i un pont a Sud-amèrica i al nord d'Àfrica". En un discurs en anglès, el president ha defensat les virtuts de Catalunya com a terra per invertir-hi, tot destacant "la seguretat jurídica" i "l'estabilitat" que ofereix als inversors. Les dades econòmiques posen de manifest la importància de la Xina per a Catalunya: el gegant asiàtic hi ha invertit 1.279 milions els últims cinc anys, un 300% més que el quinquenni anterior.
De fet, la Xina és el cinquè país del món que més inverteix a Catalunya, una relació que el Govern vol cultivar, sobretot en l'era de Trump i de guerra aranzelària, amb la idea de "diversificar" les relacions comercials. Hi ajudarà, també, l'acord que el Port de Barcelona i el de Shanghai han signat aquest dijous per crear un corredor marítim "verd i digital" entre les dues infraestructures. L'entesa s'ha signat aquest dijous amb motiu de la visita de la delegació catalana, encapçalada pel president, a aquest port, el més gran de contenidors del món.
De moment, i a falta de culminar el viatge, Illa tornarà a Catalunya amb una nova inversió a la butxaca, anunciada dimecres: la xinesa Chery obrirà un centre de recerca i desenvolupament en automoció a Cornellà de Llobregat aquest any. Aterrarà al parc empresarial City Park de la ciutat, on ja operen multinacionals com Siemens Mobility i Mecalux. Aprofitant la reunió que va mantenir amb el president de Chery, el cap de l'executiu li va oferir instal·lar la seu europea a Barcelona.
La polèmica de Huawei
Més polèmica va ser la trobada que Illa va mantenir amb Huawei diumenge: fonts del Govern van assegurar que va ser "de cortesia" i institucional, en ple escàndol pel contracte que el ministeri de l'Interior va adjudicar a la companyia per gestionar l'emmagatzematge d'escoltes telefòniques ordenades per jutges i fiscals. Huawei s'ha convertit també en una empresa incòmoda per a la Unió Europea: arran de l'escàndol per presumptes suborns a eurodiputats, les institucions europees han vetat que faci de lobbi al Parlament Europeu i no veuen amb bons ulls que les autoritats hi mantinguin contactes. Des de l'oposició, Junts ja ha demanat explicacions a Illa i reclama saber de què va parlar i qui va demanar la reunió. En tot cas, Illa va justificar la visita també per agrair el suport de Huawei al Mobile World Congress (MWC), desmarcant-se de la polèmica de l'espionatge: "És una de les funcions que ha de tenir el president de Catalunya, defensar els interessos de Catalunya".
A l'agenda del president, que s'estarà a la Xina fins a l'1 d'agost, hi ha hagut actes de promoció de la gastronomia, l'esport i la col·laboració en investigació i recerca. També de la cultura i la llengua catalanes, un àmbit on ha fet un anunci destacat: a partir del segon semestre del curs 2025-2026, es tornaran a impartir cursos de català a la Beijing Foreign Studies University, gràcies a un conveni amb l'Institut Ramon Llull.
Reunions polítiques de més nivell que al Japó
A la Xina, les trobades polítiques han pujat de nivell respecte de l'agenda que el president va mantenir al Japó i a Corea, on només va citar-se amb autoritats regionals. Hi havia antecedents que havien servit per preparar el terreny: al novembre, Illa va rebre al Palau de Pedralbes el president de l'Assemblea Popular Nacional de la Xina, Zhao Leji, tercera autoritat de l'estat. Ell va ser qui el va convidar oficialment al país, on aquesta vegada s'ha trobat amb el vicepresident d'aquesta cambra, d'una banda, i alts dirigents del buró polític del Comitè Central del Partit Comunista xinès, de l'altra.
Davant tots ells, Illa va expressar la intenció d'estrènyer la cooperació entre la Xina i Catalunya, de la mà del govern espanyol, davant el pes del gegant asiàtic com a motor econòmic i actor geopolític. "Des de la nostra mentalitat, respectant la mentalitat xinesa, creiem que ara és temps d'estrènyer relacions. És el nostre propòsit", va argumentar Illa. De les reunions amb els dirigents del Partit Comunista, en va sortir un agermanament: el de Catalunya amb la província xinesa d'Anhui, capdavantera en automoció, acordada amb el líder del Partit Comunista local.
En el terreny econòmic, Illa s'ha reunit amb empresaris xinesos i ha visitat la seu d'empreses catalanes al país —n'hi ha més de 280—. Una d'aquestes visites ha estat a la fàbrica de Volkswagen on es fabrica el Seat Tavascan, des d'on ha reclamat a la Unió Europea que cedeixi en la negociació amb l'empresa i accepti aixecar els aranzels que aplica a aquest vehicle, fabricat a la Xina. L'argument de l'automobilística, que Illa i el govern espanyol fan seu, és que és un vehicle dissenyat "del tot" a Europa.