Política  /  Govern 18/01/2023

L'enfrontament per la B-40 deixa els pressupostos de la Generalitat al límit de l'abisme

És l'últim escull important dels comptes, però ni ERC ni el PSC tenen ara per ara cap intenció de cedir

4 min
El Govern reiniciarà el projecte del Quart Cinturó el 2014 Els ecologistes critiquen que es posi èmfasi en un consens només polític

BarcelonaUna vintena de reunions després, ERC i el PSC han arribat al cap del carrer. Ja no els separen ni el projecte del Hard Rock ni tampoc l'ampliació de l'aeroport del Prat. Els pressupostos de la Generalitat seran una realitat si se superen les enormes diferències respecte a la B-40, l'autopista que al seu pas pel Vallès ha d'unir Terrassa, Sabadell i Castellar. Segons fonts dels dos partits, si les discrepàncies en aquest tema concret continuen en el punt actual, Catalunya viurà una nova pròrroga pressupostària, la cinquena en els últims deu anys. L'optimisme que fins fa poc feia preveure als partits un acord imminent ha desaparegut.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Què ha passat perquè una infraestructura projectada fa sis dècades com el Quart Cinturó faci trontollar els comptes del 2023? Bàsicament que els socialistes no estan disposats a renunciar a un projecte que consideren estratègic en un moment de màxima debilitat d'Esquerra al Govern: perdre Junts com a soci ha fet que el PSC es vegi en cor d'apujar el preu sabent-se imprescindible. Fonts republicanes asseguren que no pagaran aquest cost, fins i tot a risc d'haver d'acceptar una pròrroga pressupostària.

Ni la conversa entre Pere Aragonès i Salvador Illa va servir per superar el mur que separa els partits. A Arenys de Mar, els dos líders polítics van acordar que l'última part de la negociació l'afrontessin dues persones de la seva màxima confiança: Laura Vilagrà per part del Govern i Alícia Romero per part del PSC. Precisament aquest dilluns es van reunir les dues a Palau per parlar gairebé de forma exclusiva de la B-40, sense acostar posicions. Ara l'executiu espera resposta a l'oferta que ha fet arribar als socialistes, que passa per la redacció d'un nou Pla Nacional d'Infraestructures.

En el rerefons de tot plegat hi ha la pugna entre dos partits que d'aquí cinc mesos seran adversaris en les eleccions municipals, especialment a l'àrea metropolitana de Barcelona. I tot i que encara no han tirat la tovallola, les dues parts ja busquen un relat que debiliti l'altra. "Costa d’entendre que els que deien que es podia tancar un acord en un cap de setmana ara el bloquegin per un únic punt", ha lamentat aquest dimarts la portaveu de l'executiu, Patricia Plaja. "El Hard Rock, la B-40 i l'aeroport s'han votat al Parlament per àmplia majoria. Per què ERC no en fa cas? Ens dol la imposició d'una visió minoritària", havia dit hores abans la portaveu socialista, Alícia Romero, a SER Catalunya.

Una qüestió de principis

On són les discrepàncies? La ronda Nord (la B-40 al seu pas per aquestes ciutats vallesanes) és una autovia projectada pel mateix Govern i incorporada al Pla d'Infraestructures del Vallès. Però com que no tot podia ser tan senzill, la va desbloquejar un conseller de JxCat, Damià Calvet, quan dirigia el departament de Territori. De fet, també és un peatge que Junts exigeix als republicans per aprovar els comptes. Però per a ERC és una línia vermella i no hi ha ningú que la verbalitzi de forma més vehement que l'actual conseller de Territori, Juli Fernàndez, alcalde de Sabadell entre el 2015 i el 2017.

La nova autovia –projectada inicialment amb quatre carrils, però encara sense traçat ni condicions concretes– tindria un impacte sobre el Parc Agrari de Sabadell i també afectaria el torrent dels Colobrers, dins del parc fluvial del riu Ripoll. Com que, a més, transcorreria al costat de diversos barris, ERC rebutja de ple el projecte perquè el veu com una nova aposta pel cotxe. Malgrat que altres fonts asseguren que es podria fer un altre trajecte sense aquest impacte. En tot cas, els republicans han fet una contraoferta que consisteix en canviar el traçat i ampliar els carrils de les vies ja existents (la C-150 i la carretera de Matadepera) i també millorar l'autopista C-58. Entre Sabadell i Castellar també proposen un pas soterrat que uneixi les dues ciutats i aposten per fer-hi arribar els Ferrocarrils de la Generalitat. Actuacions quirúrgiques que també pretenen acabar d'una vegada per totes amb l'aspiració del Quart Cinturó, l'autopista orbital entre Martorell i Granollers projectada als anys 60.

El PSC reclama, en canvi, que es compleixi el que ja està acordat i incorporat al Pla d'Infraestructures. La B-40 –defensen– ajudaria a descongestionar el trànsit de la zona i actuaria com a impuls econòmic per atraure empreses als polígons industrials. No accepta canvis menors. Els ajuntaments de Sabadell i Castellar, liderats pel PSC, i també el de Terrassa s'hi han mostrat partidaris. En els tres casos amb l'oposició d'ERC (a Terrassa els republicans formen part del govern municipal). També hi estan d'acord el Consell Comarcal del Vallès Occidental –que presideix l'alcalde de Castellar– i la patronal del Vallès. Fins i tot el Parlament hi ha donat suport en diverses ocasions –l'última el desembre passat.

El govern espanyol també ha abraçat la B-40 i s'ha compromès a finançar el tram del Vallès –a costa dels deutes pendents amb Catalunya– i a deixar que sigui la Generalitat qui lideri el projecte. Ara bé, el Govern, que va plantar la ministra de Transports quan va fer l'anunci al juny, vol veure la lletra petita: des d'Esquerra es tem que sigui l'excusa per revifar el Quart Cinturó, que ara només té trams aïllats inconnexos entre ells.

A la recerca d'una paraula de consens

Si no hi ha acord amb els socialistes, el Govern continuarà necessitant el suport de 26 diputats, cosa que només podria trobar en el grup de Junts (ja té garantit el dels comuns). Però les condicions que han fet públiques els de Laura Borràs són tant o més exigents que les del PSC. El seu secretari general, Jordi Turull, les ha recordat aquest dimarts: a part dels macroprojectes, vol també una rebaixa de la fiscalitat i recuperar l'espai d'unitat estratègica de l'independentisme: "El president no ha fet una reflexió amb profunditat de què significa la sortida de Junts del Govern".

Amb els socialistes, fonts d'ERC i també del PSC expliquen que s'ha pogut arribar a un principi d'acord pel que fa a les partides pressupostàries del 2023, que haurien d'incorporar uns 3.000 milions d'euros més que l'any passat, i també està encarrilada la solució a les discrepàncies pel que fa al projecte del Hard Rock i a l'ampliació de l'aeroport del Prat.

No és que ERC s'hagi tornat una entusiasta d'aquests dos projectes, però a diferència de la B-40 sí que està disposada a fer un pas endavant. Això sí, encara s'ha de trobar la paraula concreta per definir què pactaria el Govern amb el PSC a l'aeroport. Esquerra descarta anomenar-ho "ampliació" i els socialistes exigeixen claredat en el llenguatge per evitar futurs malentesos.

stats