Sánchez anuncia 1.000 milions d'ajuda militar a Ucraïna el 2026: "No us oblidem"

Zelenski visita Espanya per quart cop enmig de l'escalada bèl·lica a l'Orient Mitjà

Act. fa 0 min
2 min

MadridLa guerra a l'Orient Mitjà ha ocupat pràcticament tots els focus en les últimes setmanes en detriment del conflicte a Ucraïna. Amb aquest context internacional, Pedro Sánchez ha rebut aquest dimecres Volodímir Zelenski al Palau de la Moncloa i ha anunciat 1.000 milions d'euros d'ajuda militar bilateral el 2026. "Espanya no deixarà de mirar cap a Ucraïna. No oblidem el vostre patiment. Continuarem al vostre costat com un aliat fidel, lleial i fiable", ha afirmat el president espanyol. Sánchez ha subratllat que la visita del president ucraïnès a Espanya, la quarta des de l'inici de la guerra amb Rússia, té un "significat molt especial" pel fet que ara per ara el conflicte a l'Iran "acapara totes les mirades". "Mantindrem el suport [a Ucraïna] amb la mateixa intensitat que des del primer dia", ha insistit.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Més enllà d'aquests 1.000 milions d'euros, que fan ascendir a 4.000 milions el suport espanyol a Ucraïna des de l'inici de la guerra, el líder socialista ha explicat que s'ha compromès amb Zelenski a impulsar la "coproducció i cofabricació" conjunta amb empreses ucraïneses en l'àmbit de la defensa industrial. Segons ha concretat Sánchez, aquesta col·laboració estarà vinculada principalment al desenvolupament de drons i radars. Aquest ha estat un dels objectes de la signatura, just abans que ambdós líders hagin comparegut conjuntament, de diversos acords de cooperació. Fa només quatre mesos, el president ucraïnès va visitar Espanya i, després d'una trobada també a la Moncloa, el president espanyol ja va anunciar 615 milions d'euros en ajuda militar a Ucraïna.

La quarta visita de Zelenski a Espanya es produeix en el marc d'una gira europea del president ucraïnès que ha inclòs a Romania, França, el Regne Unit i que conclourà amb la seva participació en el Consell Europeu. Zelenski l'ha emprès quan les converses de pau entre Rússia i Ucraïna pilotades pels Estats Units estan patint un retard pel conflicte a l'Iran i enmig de la tensió entre Donald Trump i els seus socis europeus. En el marc de l'aliança internacional per ajudar Ucraïna, Sánchez va obrir fa un parell de mesos la porta a enviar tropes espanyoles a Ucraïna en missió de pau. Una decisió que ha quedat en suspens pel fet que la pau està trigant més a arribar del que es projectava a principis d'any.

Des del govern espanyol remarquen que ara per ara "és prioritari garantir la suficiència energètica d'Ucraïna, especialment després que els bombardejos russos hagin reduït les capacitats elèctriques del país en un 70%". I també davant d'aquest "context de gran incertesa global" en el qual "la guerra de l'Iran està permetent que Rússia es beneficiï de la pujada de preus en el mercat dels hidrocarburs". Sánchez ha destacat que en aquest inici d'any, Espanya ha donat "sis potents generadors que garanteixen el subministrament a més de 14.000 persones" a Ucraïna.

Estem treballant per ampliar aquesta informació

stats