Barcelona

L'ascens al Tibidabo col·lapsa Vallvidrera: "El cap de setmana és horrorós"

Veïns del barri denuncien que l'auge d'excursionistes satura l'autobús 111 i el funicular

Aglomeració de persones esperant el 111 a Vallvidrera el cap de setmana
28/05/2025
3 min

BarcelonaDissabte a les onze del matí, a l'estreta vorera del carrer de les Alberes, a Vallvidrera, no hi cap ni una agulla. La cua de persones que esperen per agafar l'autobús 111 i pujar al Tibidabo arriba més enllà de la porta del Funicular de Vallvidrera i fa que la resta de vianants es vegin obligats a baixar a la calçada i caminar entre els cotxes que pugen a la muntanya. L'escena, alerten els veïns, es repeteix cada cap de setmana, i ara també alguns dies laborables. "Amb el bon temps, el barri se satura", diu Laia Vila, que denuncia que la munió de visitants impossibilita als veïns fer servir el transport públic.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Al cap d'una estona, arriba el 111. És un d'aquells busos de barri petits pensats per facilitar la mobilitat als veïns, però ara s'ha vist superat per la realitat d'un barri atractiu també per als visitants. La cua es comprimeix amb l'esperança de poder pujar-hi a la primera. Però el bus no té ni de bon tros la capacitat d'absorbir tota la cua, i molta gent haurà de continuar esperant sota un sol de justícia. "Hem de deixar passar un o dos busos per poder pujar", lamenta Joan Pujol, president de l'Associació de Veïns de Vallvidrera. L'escena que es veu a peu de carrer amb l'autobús es repeteix sota terra amb el funicular, que va ple de gom a gom.

La situació recorda el que s'ha viscut en altres zones de la ciutat, com els entorns del Parc Güell, si bé aquí entre els visitants no predominen els turistes sinó els excursionistes –molts dels quals barcelonins–, que volen pujar al Tibidabo per gaudir de les vistes. "El cap de setmana és horrorós", diu Vila. Pujol explica que van començar a notar aquest increment de visitants arran de la pandèmia, i que des d'aleshores ha anat a més. En aquest cas, però, els veïns no reclamen esborrar el 111 de Google Maps, sinó que apunten a un altre dels transports que pugen al Tibidabo: la Cuca de Llum.

Persones esperant l'autobus 111 a la sortida de l'estació del Funicular de Vallvidrera.
Un autobús del 111 marxant ple sense haver pogut absorbir tot el passatge a Vallvidrera.

La Cuca de Llum

El motiu és que consideren que si la via del Funicular de Vallvidrera i el 111 se satura és perquè des de l'altra banda de la muntanya l'única manera de pujar al Tibidabo és aquest funicular que porta fins al parc d'atraccions. El preu –13,5 euros per a un bitllet d'anada i tornada si no es compra una entrada per al parc– dissuadeix la gran majoria de visitants, que troben una alternativa en el bus de barri de Vallvidrera i l'altre funicular. Per això, els veïns demanen que la Cuca de Llum entri dins del sistema tarifari integrat de transport. És a dir, que s'hi pugui pujar amb un títol de transport ordinari. Però per ara l'Ajuntament sempre els ha dit que no.

Malgrat les queixes dels veïns, fonts municipals expliquen que, "en general, la línia 111 no pateix un excés de passatge". Sí que admeten, però, que de mitjana hi ha dues alarmes de passatge diàries durant els caps de setmana. Això passa quan se supera l'aforament del bus, que és de 32 persones. Tanmateix, apunten que la línia registra unes 500.000 validacions anuals –una mitjana de 1.200 diàries–, i ho comparen amb les dades que tenia el 116 abans de desaparèixer de Google Maps: 900.000. Afegeixen, a més, que TMB fa "reforços puntuals" en les èpoques en què es preveu que hi pot haver excés de passatge.

Pel que fa a la Cuca de Llum, només recorden que l'accés al parc d'atraccions del Tibidabo es fa amb aquest funicular i que el seu bitllet està inclòs en l'entrada. De fet, aquesta és una de les queixes dels veïns, que lamenten que l'Ajuntament "no entén" que al Tibidabo no només hi puja la gent que va al parc d'atraccions, sinó també excursionistes que passegen per l'entorn o que van a veure la posta de sol des de la muntanya.

Risc d'accident

Més enllà de les dificultats per accedir al transport públic, els veïns alerten d'un risc col·lateral d'aquesta massificació. Avisen que la parada del 111 està just en una corba tancada i que, malgrat haver-hi només un carril de pujada i un de baixada, com que s'està molta estona per carregar el passatge hi ha cotxes que l'avancen envaint el carril contrari. "És un miracle que no s'hagi matat ningú", coincideixen Pujol i Vila, que destaquen que, a més, és un carrer pel qual circulen molts ciclistes.

stats