Mobilitat
Societat Mobilitat 16/12/2022

Adeu a la T-Jove de cartró: es deixarà de vendre com a molt tard al febrer

L'ATM demana als joves que encara no s'hagin donat d'alta a la T-Mobilitat que ho comencin a fer per evitar saturar el sistema

2 min
Un usuari provant d’entrar al metro amb la T-Mobilitat en una imatge d’arxiu.

BarcelonaLa T-jove es convertirà, el 2023, en el primer títol del transport públic que diu adeu al seu format de tota la vida, el de cartró i banda magnètica. A partir de com a molt tard finals de febrer (la data exacta encara està per concretar) aquest abonament juvenil funcionarà només amb la T-Mobilitat, la nova targeta contactless recarregable que fa anys que el Govern intenta posar en marxa.

Així n'ha informat aquest matí l'Autoritat del Transport Metropolità, l'ATM, que ha iniciat una campanya per avisar els joves usuaris (els menors de 25 anys) que encara no tinguin la T-Mobilitat que comencin a fer els tràmits d'alta en el nou format, per poder tenir disponible el seu nou títol digital recarregable abans que s'acabi el termini.

La desaparició de la T-Jove de cartró representa el primer pas de l'apagada magnètica al transport públic. Tal com ja va avançar l'ARA, l'adeu al sistema tradicional també serà gradual i es farà al llarg del 2023. A finals de l'any que ve, doncs, la idea és que cap bitllet de cartró tingui validesa.

El canvi no és menor: suposa la culminació d'un procés d'integració molt complicat i costós econòmicament (amb una desviació a l'alça de gairebé 40 milions d'euros respecte el preu previst inicialment) i a més, permetrà estalviar el sobrecost ocult de mantenir els bitllets de cartró, que ronda els 6 milions d'euros l'any, segons va admetre a aquest diari la pròpia ATM. El motiu? Doncs que la tecnologia obsoleta del sistema tradicional fa que sigui molt car solucionar els problemes rutinaris o buscar proveïdors, a banda que en ser una tecnologia vella és més fàcil cometre frau amb els bitllets.

El desplegament, en marxa i (de moment) sense entrebancs

El canvi a l'abonament per als menors de 25 anys es farà durant els mesos de gener i febrer, "per donar marge perquè tot el col·lectiu jove pugui fer el pas al nou sistema de forma progressiva", asseguren des de l'organisme. Donar-se d'alta implica omplir un formulari telemàtic, i es pot fer a través de la web de la T-Mobilitat, Ferrocarrils de la Generalitat o TMB.

Després de més de set anys d'entrebancs i problemes en la posada en marxa d'aquest nou sistema de pagament (inicialment havia d'estar instaurat el 2015), la T-Mobilitat fa un any que ha començat el seu desplegament progressiu. Primer va començar passant títols (com la T-Jove, la T-Usual o la T-Casual) del format cartró al format digital, però en convivència, és a dir, qualsevol dels dos és vàlid per viatjar. Després l'expansió va ser territorial, començant per Barcelona, la seva àrea metropolitana i després la resta de corones.

stats