Sanitat vol introduir l'empaquetat neutre del tabac
La ministra confia que la iniciativa legislativa prosperi al Congrés "independentment dels interessos partidistes"
BarcelonaPaquets de tabac genèrics, amb embolcalls neutres perquè totes les marques tinguin la mateixa aparença i siguin menys atractives per als compradors. Era una de les mesures estrella que la ministra de Sanitat, Mónica García, volia afegir a la llei antitabac, però per falta d'acord en el govern de coalició va caure del text que va aprovar dimarts el consell de ministres. Només dos dies després, García ha aclarit que intentaran recuperar aquesta mesura durant la tramitació de la norma.
"Queda molt de tràmit. Esperem incorporar-hi l'empaquetat genèric", ha dit durant una roda de premsa en què ha presentat una campanya per combatre el consum dels cigarrets electrònics. En concret, l'empaquetat neutre es podria afegir a l'avantprojecte de llei durant el tràmit d'audiència pública. De fet, es tracta d'una mesura que diferents organitzacions sanitàries i antitabac han demanat diverses vegades per evitar que els colors, els logotips o els reclams publicitaris siguin un incentiu per comprar-ne.
Pel que fa a la possibilitat que l'avantprojecte de llei no prosperi al Congrés dels Diputats per falta de suport, ha dit que confia que els partits respectin aquesta iniciativa "independentment dels seus interessos partidistes" per fer que la lluita contra el tabac continuï avançant. "Hem aconseguit que la salut aglutini els interessos dels representants de la ciutadania, sobretot per l'estela que va deixar la pandèmia", ha reivindicat.
Resposta a l'hostaleria
Entre les mesures que sí que recull l'avantprojecte de llei que el consell de ministres ha aprovat aquesta setmana destaquen l'ampliació de zones lliures de fum, que s'estenen a les terrasses de bars i restaurants, el cotxe i els parcs públics. Aquest punt ha aixecat crítiques del sector de l'hostaleria, que considera "desproporcionada" la restricció a les terrasses, i la ministra ja hi ha respost: "El que és desproporcionat són les 140 morts al dia a causa del tabac, el cost per al nostre sistema de salut que causa el tabaquisme i haver d'empassar fum cancerigen aliè".
El text també inclou les noves formes de fumar, com el tabac escalfat i els vapejadors, que fins ara no estaven regulats, i prohibeix els cigarrets electrònics d'un sol ús. "Els vapejadors no són inofensius, vapejar també perjudica la salut i començar aviat, a més, augmenta la dependència i dificulta la capacitat per deixar-ho", ha advertit García.