Mèdia 22/06/2019

Les estrenes de la temporada deixen indiferents els espectadors

La major part de les novetats televisives, i especialment les sèries, no passen l’examen de l’audiència

Albert Castellví Roca
11 min

BarcelonaEls programadors de televisió no poden estar gaire satisfets de la temporada que s’acaba. La major part de les novetats que s’han introduït a les graelles dels canals generalistes han obtingut xifres d’audiència insuficients, i la situació és especialment negativa en la ficció: només quatre dels dotze títols estrenats des del setembre s’han situat per sobre de la mitjana d’audiència del canal respectiu. A continuació, fem un balanç de la temporada, canal per canal. Amb l’excepció de TV3, les dades fan referència a Espanya.

TV3

Les noves sèries no donen la talla i l’entreteniment només a mitges

'Persona infiltrada' ha estat un dels encerts de TV3

TV3 ha estrenat aquesta temporada tres sèries, però curiosament l’única que ha triomfat ja s’havia vist abans en obert, a Antena 3: 'La catedral del mar' va ser un èxit a principis de curs, amb un 19,4% de quota de pantalla. Les altres dues, en canvi, no arriben al 14,4% que la cadena té de mitjana aquest curs: 'Si no t’hagués conegut' va fer un 11,2% (i no continuarà) i 'Les de l’hoquei' ha aconseguit fins ara un 12,2%. Tot i que funciona molt bé entre els joves (té un 24,7% de quota en la franja de 13 a 24 anys), la sèrie no ha aconseguit la penetració de 'Merlí', una proposta de característiques similars que va tancar la primera temporada amb un 18,3% de 'share' global. Tampoc s’escapa dels mals resultats 'Benvinguts a la família': després de tancar la primera etapa amb un notable 16,5%, aquest any va caure fins al 13,3% (i, a més, amb tendència a la baixa) i TV3 no la renovarà. Per la seva banda, 'Com si fos ahir' es manté sòlida a la sobretaula i millora els registres de la primera temporada: passa del 16% al 16,4%.

Fora de la ficció, només tres estrenes han contribuït a fer pujar la mitjana de la cadena: 'Els meus pares' (17,7%), 'La nit dels Òscars' (16,5%) i 'Persona infiltrada' (15,4%), que ha superat amb nota el repte de competir contra l’aparentment imbatible 'Supervivientes'. També 'El foraster' va mantenir les bones xifres, amb un 20%. Pel que fa al 'Preguntes freqüents', el canvi de Laura Rosel per Cristina Puig l’ha afectat negativament: durant la tardor el programa va fer un 18,8%, però des del gener se situa en el 16,5%. De totes maneres, segueix líder i per sobre de la mitjana del canal.

Entre les principals decepcions hi ha el concurs d’oratòria 'El got d’aigua', que no va passar del 5,6%, i 'Control T', que obté un 6,2% i que des d’aquesta setmana s’ha endarrerit fins a la mitjanit. També s’han quedat amb xifres força discretes (un 6,7% en tots dos casos) dos programes procedents de Catalunya Ràdio, 'El celobert' i 'Revolució 4.0', tot i que eren formats que no aspiraven a un públic ampli. Un cas similar és el de 'Natura sàvia', que no va passar del 10,6% però va deixar bones sensacions. També s’han quedat per sota de la mitjana la docusèrie sobre el cinema català 'La gran il·lusió' (10,8%), 'Trenquin tòpics' (10,7%) i 'No pot ser!' (11,8%). A més, tant 'Cases d’algú' com 'Quatre gats' han empitjorat els registres de la temporada passada: fa un any es van situar a la banda alta però ara no arriben a la mitjana del canal, amb amb un 13,2% i un 13,3% respectivament. Finalment, el concurs 'Atrapa’m si pots' se situa en un 8,9%, però la seva tendència és a l’alça (fins al desembre marcava un 7,7%) i millora els registres anteriors de la cadena els vespres dels caps de setmana.

Telecinco

L’esclat de ‘Supervivientes’ compensa les punxades en ficció

'Supervivientes' ha triomfat més que mai a Telecinco

Les sèries de Telecinco van començar la temporada fortes, amb el 19% de 'Vivir sin permiso', però des de llavors les notícies no han sigut tan positives: 'Secretos de estado' es va quedar amb un 10,5%, 'Brigada Costa del Sol' se situa de moment en l’11% i la minisèrie 'Los nuestros 2' va obtenir un 9,9%, a anys llum del 19,6% que havia fet el 2015 la primera entrega. I també ha anat a la baixa 'La verdad', que venia del 13,9% i va passar a l’11,7%. Ara bé, l’excel·lent debut de 'Señoras del (h)AMPA' (el primer dia va fer un 20,9%) permet a la cadena somiar en un final de curs feliç.

Passi el que passi amb aquesta sèrie, el canal de Mediaset (que tancarà la temporada amb un 14,5%) pot seguir confiant en els clàssics, que aquest any tampoc li han fallat. És el cas de 'La que se avecina', que en l'onzena temporada (interrompuda abans del final) va marcar un 19,6%, i també de 'Gran Hermano'. Després de l’ensurt de l’any passat, en què el 'reality' per excel·lència es va ensorrar fins a mínims històrics, aquest curs ha quedat clar que el format no ha dit l’última paraula, ni de bon tros: la versió VIP va triomfar a la tardor amb un 29,6%, i l’experiment de 'GH Dúo' també va sortir bé i va obtenir un 26,4%. Ara bé, el gran actiu de la cadena és ara mateix 'Supervivientes', que després de 14 edicions va camí de batre el rècord històric, amb un 32,8% de 'share', més de tres punts per sobre de l’anterior màxim, assolit fa un any.

Antena 3

De la satisfacció per ‘La Voz’ al desastre de ‘45 revoluciones’

La sèrie musical '45 revoluciones' ha estat una de les grans decepcions de la temporada

L’arribada de 'La Voz' ha sigut un èxit relatiu per a Antena 3. El concurs de talents va marcar un 18,8% de quota, un registre molt positiu per a una cadena que de mitjana fa un 12,5% però que representa, alhora, la segona pitjor dada de les sis edicions del concurs: de les cinc temporades emeses a Telecinco només l’última havia quedat per sota, i la resta van superar el 23%. La novetat de 'La Voz senior' també ha fet pujar la mitjana d’Antena 3, però el seu 14,7% no la converteix, ni de bon tros, en un nou fenomen. Sense anar més lluny, s’ha quedat molt per sota de l’altre concurs musical de la cadena, 'Tu cara me suena', que en la setena edició es va recuperar del sotrac de la temporada passada i va marcar un 20,2%. En canvi, un altre programa conduït per Manel Fuentes, 'Masters de la reforma', no ha convençut i s’ha quedat en el 9,9%. També han punxat el 'reality' 'Intercambio consentido' (que va fer un 8,3%) i el concurs 'Juego de juegos' (10,8%).

Pel que fa a la ficció, un dels pilars de l’oferta d’Antena 3, ha deixat un mal regust. L’únic èxit va ser 'Presunto culpable', que va obtenir un 13,2% però que difícilment renovarà. 'Allí abajo' s’ha acomiadat amb la temporada menys vista de les cinc que ha tingut (va fer un 12,6%), i la resta de títols no han arribat a la mitjana de la cadena: 'Matadero' va marcar un 12,1% (una dada que es veu beneficiada per una estrena molt prometedora, per sobre del 21%, però que es va desinflar de seguida) i '45 revoluciones' ha sigut un fracàs absolut, incapaç de superar el 4,3% i els 630.000 seguidors de mitjana. La cadena també va provar sort amb una ficció nord-americana, 'Manifest', que va fer un 11,5%.

TVE

Els clàssics van a la baixa però ‘Monteperdido’ sorprèn

La 1 ha sorprès amb 'La caza. Monteperdido'

L’altre gran fracàs de ficció del curs va ser 'El Continental', que va acabar relegada al 'late night' i amb un 4,6% de 'share' mitjà. Tampoc han convençut la sèrie de tarda 'Derecho a soñar' (que se situa en el 4,5%), 'Hospital Valle Norte' (8,1%) ni la llargament esperada segona temporada de '14 de abril. La República', que no va passar del 6,2% (fa vuit anys, la sèrie havia arribat al 17%). Tot i així, La 1 es pot apuntar un dels èxits del curs en l’apartat de les sèries: 'La caza. Monteperdido', que va tancar amb un 14% (molt per sobre del 9,8% que té de mitjana el canal) que ja li ha valgut la renovació. També ha funcionat, un cop més, 'Cuéntame cómo pasó', per bé que el 14,1% que ha obtingut la primera part de la vintena temporada és la pitjor dada històrica de la sèrie. Una altra bona notícia és la segona entrega de 'La otra mirada', que està millorant els registres de la primera i supera per la mínima la mitjana del canal, amb un 9,9%.

En el capítol de l’entreteniment, els formats nous han funcionat pitjor que els coneguts, tot i que aquests han tendit a la baixa. 'Operación Triunfo' va aconseguir un 16,4% (2,6 punts menys que l’edició anterior) i totes les versions de 'MasterChef', malgrat mantenir-se fortes, han fet els pitjors registres històrics: el format clàssic obté un 14,7%, la mateixa dada que va fer la versió 'Junior', i 'MasterChef Celebrity' va obtenir un 20,5%. El mateix es pot dir de 'Maestros de la costura', que en la segona temporada ha baixat del 13,7% a l’11,7%. Pel que fa a les estrenes, l’única bona notícia arriba del concurs de talents 'Prodigios', que ha renovat després d’obtenir un 10,2%. La resta de novetats han fet baixar l’audiència de La 1. És el cas del desaparegut 'Lo siguiente' (5,9%) i el seu substitut 'Tvemos' (7,2%); de 'La mejor canción jamás cantada', que amb un 8,4% va quedar lluny de les aspiracions de ser una alternativa a 'OT'; o del doblet gastronòmic que formen els divendres 'Cena con mamá' i 'Donde comen dos', que obtenen, respectivament, un 6,6% i un 6,2%.

Pel que fa a l’oferta diürna, la nova etapa de 'Los desayunos' amb Xabier Fortes al capdavant ha marcat un 10,4%, quatre dècimes menys que el curs passat, amb Sergio Martín. La segona part del programa, 'Más desayunos', va ser cancel·lada al desembre després d’haver-se quedat en el 6,5%. I al migdia, el nou espai de cuina 'Hacer de comer' ha rebaixat fins al 5,8% el 6,5% que obtenia abans 'Torres en la cocina'.

A La 2, la millor estrena ha sigut la de 'La hora musa', tot i que el seu 1,8% no arriba al 2,7% que té de mitjana la cadena. 'Ese programa del que usted me habla' no tornarà al setembre, després d’haver-se quedat en l’1%, el mateix resultat que signa 'La 2 Noticias' des que s’emet a les 20.30 h. Quan anava a la matinada, l’informatiu arribava a l’1,5%.

La Sexta

Arús es fa un lloc al matí i Évole s’acomiada amb bona nota

El nou 'Arusitys' de La Sexta s'ha fet un lloc a la franja matinal

El segon canal d’Atresmedia és el que pot fer un balanç més positiu de les seves estrenes de la temporada. L’aposta matinal d’Alfons Arús ha funcionat de meravella i l’'Arusitys' tanca la temporada amb un 9,1% de 'share', dos punts per sobre de la mitjana de la cadena. A més, mostra una tendència positiva, ja que durant els primers quatre mesos es va situar en el 7,6%. L’altre gran encert de La Sexta ha sigut '¿Te lo vas a comer?', que malgrat haver perdut força en la segona etapa respecte a la que s’havia emès a la tardor ha obtingut al global del curs un 8,8%. La cara negativa la van posar 'Carretera y manta', que es va quedar amb un 6,5%, i el retorn, quatre anys després, d’'El jefe infiltrado', que ha empitjorat tots els registres anteriors i ha marcat un 7,1%. La segona temporada de '¿Dónde estabas entonces?' s’ha mantingut en un satisfactori 7,2%, i 'Salvados', en l’última temporada de Jordi Évole, ha crescut fins al 12%.

Cuatro

Poques alegries en una temporada per oblidar

El nou magazín 'Cuatro al día' no ha funcionat

Cuatro ha viscut una temporada molt dolenta (la tancarà amb un 5,2%, un punt menys que l’anterior) i no ha començat a veure la llum fins al final, gràcies al concurs 'Adivina qué hago esta noche', que ha aconseguit un 7,9%, i sobretot a la gala setmanal de 'Supervivientes' que li ha cedit Telecinco, que ha assolit un 21,4%, una xifra insòlita per a la cadena. Entre els encerts hi ha també 'Bake off España' i 'Cuatro weddings', tot i que el 5,6% i el 5,7% que han obtingut no són extraordinaris. Les noves temporades de 'Chester' i 'Los Gipsy Kings' han superat el 7%, però han rebaixat les xifres dels últims anys. El mateix li ha passat a Samanta Villar, que amb la seva nova proposta, 'La vida con Samanta', ha obtingut un 5,2%, per sota dels seus formats anteriors. Les grans decepcions van arribar amb 'Bienvenidos a mi hotel', que no va passar del 3,8%, i 'Me cambio de apellido', cancel·lat després de dues emissions amb un 3,9%.

La cadena ha introduït també diverses novetats en la graella diürna, amb resultats desiguals: 'El concurso del año' s’ha fet un lloc als migdies i ha obtingut un 6,6%, però 'Todo es mentira' no ha passat del 3,6% i el nou magazín 'Cuatro al día', que ha substituït els informatius, ha punxat i s’ha quedat amb un 2,8%.

stats