GUARDONS

Un ‘Sense ficció’ de TV3 sobre energia, premi Ramon Barnils

Menció per a una investigació de l’ARA sobre abusos

Enric Borràs lliurant el premi als periodistes Carles Prats i Ricard Belis.
Àlex Gutiérrezi ÀLEX GUTIÉRREZ
15/12/2021
2 min

BarcelonaConcessions gairebé perpètues i beneficis multimilionaris. L’oligopoli energètic que opera les centrals hidroelèctriques de Catalunya va quedar retratat en el reportatge Kilowatts d’aigua, el negoci del segle, emès al Sense ficció de TV3 al maig i que ha resultat guanyador de la setena edició del premi Ramon Barnils en la categoria de mitjà nacional. Els autors de la peça, Carles Prats i Ricard Belis, van recollir aquest dimecres el guardó, dotat amb 1.500 euros, en el marc de la festa organitzada pel Grup de Periodistes Ramon Barnils a El Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Segons els organitzadors, el jurat del premi destaca la rellevància de la temàtica tractada, “que, tot i que aborda un problema de profunda actualitat, havia passat desapercebut”. És la primera vegada que el premi Barnils guardona una investigació publicada en format de documental audiovisual, i també el primer cop que es premia una obra emesa per televisió. Durant la recepció del guardó, Belis va recordar que el Sense ficció treballa ara amb la meitat dels equips propis que tenia quan va arrencar.

El jurat també va fer una menció especial per al reportatge de Núria Juanico i Albert Llimós a l’ARA sobre l’assetjament sexual i abús de poder a alumnes de l’Institut del Teatre, i en va destacar “la gran quantitat de fonts, la feina dedicada i l’alt impacte social del reportatge, que ha sigut capaç de provocar canvis en la institució”.

Les elèctriques centraven també el premi en la categoria de mitjans d’àmbit local i comarcal, en aquest cas per una investigació publicada al periòdic Som Garrigues i a La Directa signada per Miquel Andreu. El reportatge posava noms i cognoms a les empreses que figuren al darrere dels grans projectes d’energies renovables en determinades zones del país. En el veredicte se subratlla “la vocació de servei al públic de l’autor i del mitjà, les sinergies amb altres mitjans i la bona tasca d’aportar transparència en una qüestió d’especial importància en un moment en què l’energia està cada vegada més damunt de la taula”.

Durant l’acte, el president del Grup Barnils, Enric Borràs, va defensar la necessitat del periodisme d’investigació com a motor de canvi: “Som periodistes perquè creiem que explicant la realitat, el seu context i el perquè de les coses ajudem els ciutadans a prendre les decisions necessàries perquè el país i el món millorin”.

El periodista va recordar que l’observatori Mèdia.cat posa el focus cada setmana en les males pràctiques periodístiques, però que també hi ha bons exemples, com els que recullen els premis. “El periodisme està en un moment de canvi i de crisi, però no desapareixerà. Sobreviurà als seus il·lusos enterradors. De fet, cada vegada es fa més bona feina, i aquest premi n’és una mostra”, va reblar.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va pujar també a l’escenari per subratllar la necessitat d’un periodisme “que desperti l’esperit crític” amb l’objectiu d’aconseguir “una ciutadania lliure i compromesa”. La festa, amanida amb els monòlegs d’Irene Minovas, es va obrir i tancar amb la música fràgil i delicada de Lu Rois.

stats