TV3 desaprofita l’oportunitat de Pelicot

Gisèle Pelicot a l'entrevista d'Isabel Galí a 3Cat.
Periodista i crítica de televisió
2 min

Gisèle Pelicot, la dona a qui el seu marit va drogar per violar-la juntament amb altres homes, ha publicat Un himne a la vida, un llibre que explica la seva història. Isabel Galí, la corresponsal de TV3 a París, la va poder entrevistar aprofitant la promoció editorial. D’aquella conversa n’han sortit dues cròniques, per al Telenotícies migdia i per al Telenotícies vespre, que es van emetre aquest dimarts. Dues peces on Galí selecciona les declaracions més rellevants de Pelicot per condensar-les en el poc temps que permet el format de l’informatiu.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Gisèle Pelicot és l’entrevista que tot periodista voldria fer. És una de les figures amb més rellevància del 2025, no només a França sinó al món sencer. La seva actitud ha sigut un exemple global que ha provocat un punt d’inflexió en l’enfocament mediàtic de les agressions sexuals: és l’artífex que la vergonya hagi canviat de bàndol. A més, el seu cas ha obligat a modificar el Codi Penal a França.

Per tot plegat, resulta decebedor que l’oportunitat de la televisió pública d’entrevistar Pelicot, en mans d'una excel·lent periodista com Isabel Galí —que va cobrir també el judici—, hagi quedat reduïda a dues cròniques de dos minuts. Si calculem la durada de les intervencions de Pelicot en cada una, no sumen ni un minut en total: 37 segons en la crònica del migdia i 50 segons en la del vespre. A la plataforma 3Cat es pot trobar una peça de set minuts que recull les respostes de Pelicot. Han esborrat Isabel Galí i s’han escapçat les seves preguntes per vendre cada declaració com un titular.

És una llàstima i una oportunitat perduda. Però, sobretot, és indicatiu del poc valor que es dona al periodisme a TV3. A la cadena, només es venen amb bombo i plateret les entrevistes dels espais d’entreteniment fetes per les estrelles de la casa. Tot queda reduït a l’espectacle i el morbo. Però no tothom necessita una orquestra o un decorat carrincló per fer bé la seva feina.

Vam aguantar mesos d’autobombo sobre les grans transformacions del plató dels Telenotícies i l’aposta del 3CatInfo. Però ha sigut una qüestió formal, un aparador. Molta pantalla vertical i molta càmera, però cap olfacte ni criteri per prestigiar la redacció i per cedir el protagonisme a periodistes que no formen part de l’elenc de presentadors. ¿Com és que en cap programa de TV3 no hem pogut veure l’entrevista completa d’Isabel Galí a Gisèle Pelicot? ¿Per què aquesta manca de generositat? Hem deshumanitzat el periodisme. Tot ha de quedar ben encaixadet dins el TN, ben retalladet i picadet per a les xarxes, buscant una viralització que desproveeix el periodisme de personalitat. La tonteria ha passat per davant de l’important. Hem perdut la mirada ampla, el valor del diàleg, el to i l’ofici ben fet. Si una periodista de TV3 entrevista Gisèle Pelicot, no desaprofiteu la seva feina.

stats