Els vigilants del Prat mantenen la vaga parcial i avisen que a mitjans de mes serà total

Els divendres, diumenges i dilluns faran aturades de quatre hores però la Delegació del govern espanyol ha ha dictat uns serveis mínims del 90%

Els vigilants de l'empresa de seguretat Eulen a l'aeroport del Prat mantenen la vaga parcial de quatre hores convocada per als divendres, diumenges i dilluns i, a més, han acordat ampliar-la a tota la jornada, cada dia de la setmana, a partir de mitjans d'agost. El 92,55% del personal que han participat a l'assemblea d'avui han votat a favor de convocar la vaga indefinida, que no es farà fins d'aquí dotze o tretze dies perquè primer se n'ha de registrar la comunicació al departament de Treball.

Mentre els treballadors augmenten la pressió, avui mateix la Delegació del govern espanyol a Catalunya ha comunicat que ha dictat uns serveis mínims del 90% en la vaga parcial. Consideren que l’aeroport és una “infraestructura crítica” i que per sota d’aquest percentatge es podria vulnerar el dret fonamental de la llibertat de circulació. Tot i que cada un dels treballadors haurà de complir el 90% de la jornada, difícilment això evitarà el col·lapse: la setmana passada, sense cap vaga oficial convocada, les cues ja van arribar a unes quatre hores d’espera.

La plantilla manté la petició que Aena -el gestor aeroportuari a Espanya- s'assegui a la negociació com a empresa que ha externalitzat el servei de vigilància a Eulen. L'assessor del comitè de vaga Joan Carles Giménez ha explicat a l'ARA que han optat per endurir la protesta davant l'immobilisme d'Aena, que es nega a negociar, i el d'Eulen, que "ni tan sols fa cap proposta per arribar a un acord". L'empresa pública gestora dels aeroports no vol participar en les converses perquè entén que el conflicte és d'una empresa externa subcontractada i que fer-ho establiria un precedent que li podria dur problemes en altres serveis que té subcontractats.

El Govern mateix ha demanat que Aena s'assegui a la taula de negociació, ha fet seva la petició dels treballadors i des de divendres manté contactes amb la Delegació del govern espanyol a Catalunya perquè insti l'empresa pública a canviar de parer i implicar-se en el conflicte que ja ha fet perdre el vol a un miler de passatgers de l'aeroport del Prat i ha causat molèsties a molts més viatgers, que la setmana passada van haver de fer cues especialment llargues per passar els controls de seguretat. 

Giménez explica que des del comitè de vaga valoren positivament l'assemblea de treballadors d'avui perquè hi ha participat aproximadament un terç de la plantilla, tot i que hi ha molt personal de vacances o de baixa per la pressió causada per les males condicions laborals. Esperen que l'enduriment de les protestes en plena temporada alta i tenint en compte les conseqüències que han causat les que s'han fet fins ara, faci recapacitar Eulen i, sobretot, Aena. A l'assemblea també s'ha decidit convocar manifestacions a Barcelona, tot i que encara s'han de concretar.

Primera fase: aturades parcials

De moment, a partir de demà passat els treballadors d'Eulen a l'aeroport del Prat estan convocats a fer aturades d'una hora els divendres, diumenges i dilluns en quatre franges: a les 05.30, a les 10.30, a les 16.30 i a les 18.30 h. Encara que les aturades seran parcials i en franges molt acotades es pot preveure que causaran problemes al control d'accés durant tot el dia. Cal tenir en compte que la setmana passada, sense que es convoqués cap vaga, ja hi va haver cues que van arribar a superar les quatre hores d'espera.

L'Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (Aceta) ja es va queixar ahir per les cues als controls de seguretat de l'aeroport que han fet perdre el vol a un miler de passatgers i que han causat retards a diverses companyies aèries perquè els faltaven massa passatgers per enlairar-se. Just un dia abans de l'anunci de vaga total Aceta feia una una crida a totes les parts involucrades per a la "ràpida" recuperació de la normalitat a l'aeroport de Barcelona. "No es poden perllongar un dia més aquestes llargues cues de passatgers" afirmava el president de l'associació, Antonio Pimentel, en un comunicat. Els últims dies el temps d'espera als controls ha baixat en bona part perquè -segons fonts del comitè de vaga- Eulen ha dut treballadors d'altres lloc d'Espanya per cobrir la manca de personal del Prat. 

Fonts del comitè de vaga afirmen que les llargues cues de la setmana passada eren conseqüència, sobretot, de la manca del personal necessari per mantenir oberts els controls de seguretat que calien per assumir el flux de passatgers, i de la decisió de molts dels treballadors de no fer hores extres -que es paguen a encara no vuit euros bruts cada una-. Segons els representants dels treballadors, el sou d'un vigilant ras no arriba a 900 euros al mes i molts s'agafen la baixa per excés de pressió o demanen trasllats al metro o al servei de Rodalies, on cobren més.

Més continguts de