A favor o en contra dels macrofestivals?

Tots els partits validen el model, sempre que es faci d'acord amb la normativa, excepte la CUP, que s'hi oposa

3 min
El públic del festival Cruïlla 2023 durant el concert d'Antònia Font.
Dossier Què en pensen els partits que es presenten a les eleccions? Comparem els programes Desplega
1
Pagesos: una revolta contra la competència deslleial que intenta implicar els polítics
2
Ampliar o no l'aeroport del Prat? La Ricarda i la promesa del 'hub' divideixen el debat
3
Limitar o no el preu del lloguer: l'habitatge entra en campanya
4
El padró, una obligació i un dret ple de traves
5
Prostitució, l'etern debat que ningú s'atreveix a resoldre
6
"Viuen per robar": com s'atura la multireincidència?
7
Catalunya, reina de l'autoconsum però a la cua en parcs eòlics i fotovoltaics
8
La jubilació de metges i l'envelliment amenacen amb el "col·lapse" del sistema sanitari
9
Catalunya hauria de recaptar tots els seus impostos? Què en diuen els partits?
10
Deures, sí o no?: "N'hi ha d'haver, però pocs i senzills"
11
Sobra aigua a l'Ebre per transvasar a Barcelona?
12
Què volen fer els partits amb l'impost de Successions?
13
La immersió lingüística: un model esgotat?
14
A favor o en contra dels macrofestivals?

BarcelonaD'acord amb la Societat General d'Autors i Editors (SGAE), un macrofestival musical és el que aplega almenys 10.000 persones en una sola jornada. A Catalunya, això inclou des del Primavera Sound, que es mou amb aforaments superiors als 70.000 espectadors diaris, fins al Vida Festival de Vilanova i la Geltrú i el Cabró Rock de Vic, que s'acosten als 10.000. Entre el primer i els altres dos hi ha el Sónar i el Cruïlla a Barcelona, l'Acústica a Figueres, el Rock Fest a Santa Coloma de Gramenet, el Canet Rock a Canet de Mar... És a dir, esdeveniments estacionals que se celebren els mesos de juny, juliol i agost, la majoria en entorns urbans. També, segons la SGAE, el 2022 la recaptació per venda d'entrades dels macrofestivals catalans va representar el 45% del total de la música popular en directe a Catalunya: 39,28 milions d'euros d'un total de 86,5 milions. Un rècord històric que reflecteix alhora les virtuts i els inconvenients d'un model econòmic i cultural.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Alguns macrofestivals, els que apleguen més públic, han esdevingut pols d'atracció turística i la seva viabilitat depèn del turisme. El Primavera Sound va arribar a tenir un 65% d'espectadors estrangers el 2022, una xifra que va baixar al 52% el 2023 per "l'increment del preu dels avions i dels hotels i la coincidència amb el gran premi de Fórmula 1", segons va explicar Alfonso Lanza, un dels directors del Primavera Sound. Al Sónar aquest percentatge ha oscil·lat entre el 60% del 2012 i el 32% del 2023. En els altres festivals, en canvi, el públic és majoritàriament català.

D'acord amb les dades de la SGAE, els macrofestivals van tenir 689.000 espectadors el 2022. Per tant, pel volum de gent que apleguen en poc temps són esdeveniments que posen a prova la gestió mediambiental dels municipis que els acullen. "Els festivals tenen un gran impacte sobre l'entorn", admet Jordi Herreruela, director del Cruïlla, un festival que l'any passat va posar en marxa un projecte per "eliminar el consum elèctric de generadors de gasoil i altres combustibles fòssils" i per connectar-se directament a la xarxa elèctrica per fer servir electricitat provinent de fonts d'energia renovable.

L'impacte també té a veure amb els residus i la contaminació acústica, dos dels punts de fricció entre festivals i veïns que les administracions públiques miren d'arbitrar. L'Associació Plataforma Stop Concerts, constituïda oficialment el març del 2022, reclama "una limitació horària màxima per celebrar esdeveniments musicals, excloent-ne els horaris nocturns" al Parc del Fòrum, seu de festivals com el Cruïlla, el Primavera Sound, el Share i la Telecogresca, i de concerts amb aforaments de més de 15.000 persones. Stop Concerts també demana el trasllat dels "esdeveniments musicals del Parc del Fòrum a altres localitzacions dins l’àrea metropolitana de Barcelona i apartades d’habitatges". De moment, és el que ha fet el Reggaeton Beach Festival, que aquest any es farà al Circuit de Catalunya, a Montmeló. Tanmateix, per a festivals com el Primavera Sound i el Cruïlla canviar d'emplaçament significaria perdre l'avantatge competitiu i de mobilitat que implica organitzar un esdeveniment massiu al qual el públic pot arribar amb metro; el mateix passa amb el Rock Fest, que es fa al Parc de Can Zam.

"Hi ha un debat sobre l’ús de l’espai públic i els festivals estan sota sospita", explica Xavier Marcé (PSC), regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, que durant la presentació del Cruïlla 2024 va defensar “la idea dels festivals urbans”, però també va admetre que “l’equilibri no és fàcil”. A la mateixa roda de premsa, Marcé va obrir la caixa dels trons de la limitació dels aforaments quan va dir que en un festival "no cal tenir 80.000 persones, sinó 25.000", contraposant el Primavera Sound al Cruïlla.

La relació de les administracions públiques amb els macrofestivals també és objecte de debats de fons sobre la naturalesa de les polítiques culturals. Al llibre Macrofestivales. El agujero negro de la música (Península, 2023), el periodista Nando Cruz recull unes declaracions de Dani Granados (comuns), delegat de Drets Culturals de l'Ajuntament de Barcelona entre 2019 i 2023, en què defensa que s'introdueixin "diners públics en festivals perquè et permet fer política pública i garantir que no siguin només espais que comercialitzen tot un seguit de concerts, sinó que tinguin una relació diferent amb la ciutat". O com haurien de conviure negoci, cultura i ús de l'espai públic.  

Estan a favor dels macrofestivals de música? Per què?

La postura dels partits
  • PSC: a favor

    Els socialistes veuen els macrofestivals amb bons ulls com a pol d’atracció d’artistes internacionals i com a dinamitzadors econòmics, sempre que respectin la normativa i els veïns.

  • ERC: a favor

    Esquerra està a favor dels macrofestivals i defensen que Catalunya té festivals de tota mena: internacionals, locals, de proximitat… Si els macrofestivals són curosos amb l’entorn s’han de poder fer.

  • Junts+: a favor

    Consideren que són estratègics per l’impacte econòmic que generen, però recalquen que és important que compleixin amb la normativa i no destorbin els veïns, i promoure festivals de petit format i els d’artistes locals.

  • Vox: a favor

    Vox veu bé els macrofestivals que es facin dins la normativa i sense molestar els veïns dels llocs on es fan, i creuen que poden ser positius econòmicament.

  • CUP: en contra

    S’oposen als macrofestivals perquè, a parer seu, gentrifiquen el lloc on es fan, i les feines que generen són en condicions laborals precàries. Aposten per una cultura local i a preus populars.

  • Comuns Sumar: a favor

    Els de Jéssica Albiach validen el model i creuen que són una oportunitat d’accés a la cultura, però veuen necessari regular la revenda, que comptin amb artistes locals i siguin paritaris de gènere.

  • Cs: a favor

    Ciutadans no té cap problema amb els macrofestivals. Ho veuen com projectes que potencien l’oferta cultural, generen oportunitats de feina, atreuen riquesa i donen a conèixer el territori.

  • PP: a favor

    Pel PP els macrofestivals no és un model que els generi cap problema, ans al contrari, veuen amb bons ulls aquests projectes empresarials perquè impulsen el moviment econòmic a Catalunya.

Dossier Què en pensen els partits que es presenten a les eleccions? Comparem els programes
Vés a l’ÍNDEX
stats